De merknaam Neuken Liqueur is ‘in strijd met de goede smaak en fatsoen’, dat heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bepaald. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) en de brancheorganisatie voor gedistilleerde dranken SpiritsNL dienden vorig jaar een klacht in vanwege de naam van de alcoholhoudende drank. De organisaties vonden de naam ‘geen verantwoorde marketing’ en krijgen daarin nu gelijk.
Niet alleen de naam van het drankje zelf viel slecht bij STIVA en SpiritsNL, het waren vooral ook de gebruikte slogans. Die luidden: ‘Wanneer vind jij Neuken het lekkerst? Voor of na de daad?’, ‘Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’, ‘Neuken = Lekker’, ‘Waarom heeft Sinterklaas zo’n grote zak?’ en ‘Nederland houdt van Neuken!’
Volgens directeur Peter de Wolf van STIVA moet op een verantwoorde manier reclame worden gemaakt in de alcohol-industrie en: ‘Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche’. De RCC vond daarnaast dat andere uitingen ook opriepen tot overmatig drankgebruik, wat ook niet door de beugel kan. SpiritsNL wil dat het Duitse drankmerk – dat overigens uitgesproken moet worden als nojken – zo snel mogelijk uit de winkels verdwijnt.