Reclamemaker helpt Filipijnen, als reclamestunt
• 17-12-2013
• leestijd 1 minuten
Mooi of cynisch? Filmmaatschappij promoot film met hulpactie
Volgens zijn eigen verhaal ging het zo: De New Yorkse regisseur Casey Neistat ontving van filmmaatschappij 20th Century Fox de vraag of hij een promo-clip wilde maken voor de nieuwe film van Ben Stiller ‘The Secret Life of Walter Mitty’, een remake van een klassieker uit 1947 over een man die voortdurend dagdroomt en op een dag besluit zijn droom uit te voeren.
Neistat was nogal gegrepen door de ramp in de Filipijnen en stelde de filmmaatschappij voor dat hij het budget zou besteden aan een hulpactie, als een soort droom die hij net als Mitty na zou jagen. Neistat is bekend om zijn ‘doe-het-zelf’-clips.
Deze voor Nike bijvoorbeeld haalde bijna een miljoen views.
De filmmaatschappij stemde volgens het verhaal in met het voorstel. Neistat doneerde de 25.000 dollar niet vanuit de VS aan een professionele hulporganisatie in de Filipijnen “want het voelde alsof die niet aan ons gelinkt wilden worden” maar startte zijn eigen hulpactie. Het resultaat is deze clip die binnen de kortste keren rondgaat als feel good viral. Is het een sympathiek gebaar of gewoon ordinaire marketing?