10

Spotify ingezet om opkomst Europese verkiezingen te bevorderen

De Zweedse muziekgigant Spotify gaat 70 miljoen Europese gebruikers oproepen te stemmen bij de komende verkiezingen voor het Europees parlement die van 23 tot 26 mei op het continent en de bijbehorende eilanden worden gehouden. Spotify bereikt daarmee mogelijk een op de zes kiezers binnen de EU. De opkomst bij de EP-verkiezingen is vaak laag, gemiddeld zo’n 42 procent.

De campagne is gestart op Europa Dag (9 mei). Dat is de dag waarop de Franse minister van Buitenlandse Robert Schuman in 1950, vijf jaar na de Tweede Wereldoorlog, een plan ontvouwde voor Europese samenwerking. Zijn zogeheten Schuman verklaring zou de basis gaan vormen voor wat later de Europese Unie werd.

Spotify biedt een playlist aan met een nummers uit elk Unie-land. Het is daarmee een knipoog naar het Eurovision Songfestival dat volgens hetzelfde format werkt maar inmiddels tot ver buiten de Unie opereert. Het nummer uit Nederland is Arcade van Duncan Laurence, tevens de inzending voor het songfestival.

Op de dag van de verkiezingen zelf, die per land varieert, herinnert de muziekdienst gebruikers er nog eens aan te gaan stemmen.

Geef een reactie

Laatste reacties (10)