26

Syrische kinderen maken jouw betaalbare kleding

Modehuizen H&M en Next geven toe dat zij Syrische kinderen hebben aangetroffen in hun Turkse ateliers. Dat blijkt uit een rapport van het Britse Business and Humand Rights Resource Centre (BHRRC). Gevreesd wordt dat de aangetroffen kinderarbeid pas het topje van de ijsberg is.

De afgelopen maand heeft BHRRC 28 kledingmerken gevraagd onderzoek te doen naar misstanden in de productieketen van hun kleding die in Turkije gemaakt wordt. Daarbij moest vooral worden gelet op de aanwezigheid van ongeregistreerde Syrische arbeidskrachten. Vooralsnog hebben alleen H&M en Next bekend bij hun onderzoek kinderarbeid te hebben aangetroffen. Beide bedrijven zeggen direct actie te hebben ondernomen om de kinderen te herenigen met hun familie en naar school te sturen. De bedrijven wilden niet zeggen hoe oud de kinderen waren.

Primark en C&A zeggen wel Syrische vluchtelingen aan het werk te hebben in hun fabrieken, maar dat het alleen om volwassenen gaat. Adidas, Burberry, Nike en Puma hebben allen gezegd dat er geen enkele ongeregistreerde vluchteling in hun ateliers werkt. Alle andere merken, waaronder M&S, Superdry en GAP, blijven vooralsnog stil.

Samen met China, Cambodja en Bangladesh, komt het overgrote deel van de confectiekleding in de westerse kledingwinkels uit Turkije. Behalve de genoemde bedrijven, laten ook merken als Burberry en Marks & Spencer er hun kleding maken. Turkije is daarnaast ook ‘s werelds grootste opvangplek voor Syrische vluchtelingen. Sinds 2011 hebben zo’n 2,5 miljoen Syriërs hun toevlucht gezocht bij hun Turkse buren.

BHRRC waarschuwt in hun rapport dat kledingmerken te weinig doen om ervoor te zorgen dat kwetsbare vluchtelingen niet rechtstreeks vanuit de oorlog in uitbuiting terecht komen. Eerder is al geconstateerd dat honderdduizenden Syrische volwassenen in Turkije aan het werk zijn voor een salaris dat ver onder het Turkse minimumloon ligt. Ook was al bekend dat kinderen op het platteland worden ingezet als goedkope arbeidskracht. Voor de Turkse wet geldt dat kinderen tot en met 12 niet mogen werken. Kinderen van 13 en 14 jaar mogen alleen lichte arbeid verrichten.

Volgens Phil Bloomer, directeur van BHRRC, verdienen H&M en Next alle lof voor hun eerlijkheid. Bloomer dringt er bij andere bedrijven op aan het probleem serieus te nemen. ‘Geen enkel merk wil geassocieerd worden met kinderarbeid, maar wat telt is hoe streng ze erop letten dat het ook inderdaad niet gebeurt en wat ze ermee doen wanneer het wel wordt aangetroffen. Afgaand op rapporten uit het gebied worden veel kindvluchtelingen in Turkije aan het werk gezet, vandaar dat het zo belangrijk is dat deze twee bedrijven nu naar voren zijn gekomen. We moeten ervoor zorgen dat alle merken even hard werken om deze misdaden uit te roeien.’

Bron: The Independent
Cc-foto

Geef een reactie

Laatste reacties (26)