Deelfietsen die in de Amsterdamse openbare ruimte worden achtergelaten, worden voortaan door de gemeente verwijderd. De fietsen die door commerciële exploitanten worden verhuurd en overal mogen worden neergezet voor een volgende gebruiker, zijn de gemeente een doorn in het oog.
‘Het doel van deelfietsconcepten moet zijn dat het aantal fietsen in de stad vermindert. Tot nu toe lijken het er alleen maar meer te worden,’ laat wethouder Pieter Litjens weten aan stadszender AT5. ‘Daar willen we paal en perk aan stellen.’
Hoewel het volgens de vergunning niet toegestaan is om de openbare ruimte als stalling te gebruiken voor de deelfietsen, gebeurt dat in de praktijk toch. De exploitanten van de deelfietsen gebruiken nu schaarse publieke voorzieningen, zoals fietsenstallingen, om er geld mee te verdienen zonder daar ook maar een cent voor te betalen.
Met de nu voorgenomen maatregel volgt Amsterdam in de voetsporen van Taipei, waar de fietsen van exploitant oBike een ware plaag bleken, of Beijing waar de verlaten huurfietsen complete fietsenkerkhoven opleverden.