0

Amsterdam trekt nieuw kunstpubliek

Cultuurinitiatief boort nieuw publiek aan en steunt kunstensector ... Liefhebbers kunnen 30 keer per maand voor 15 euro cultureel doen

‘Culturele optimisten’, zoals ‘We Are Public’ kunst- en cultuurliefhebbers aanspreekt, krijgen voor 15 euro per maand toegang tot 30 voorstellingen of evenementen, waarvan ze zeker de helft gratis kunnen bezoeken. De dienst ging op 1 september van start en heeft nu 3000 leden. De culturele sector voelt zich gesteund.

Bij We Are Public snijdt het mes aan twee kanten: in ruil voor 15 euro lidmaatschapsgeld krijgt een lid toegangsbewijzen voor 30 voorstellingen en evenementen in Amsterdam, de helft gratis en de andere helft tegen 50% korting. Cultuurliefhebbers kunnen dus tegen gereduceerd tarief naar voorstellingen. Maar de andere helft van het lidmaatschapsgeld gaat direct naar de instellingen en de artiesten. Met 3000 leden steunt We Are Public de sector dus met 22.500 euro per maand. En dat geld is meer dan welkom na de bezuinigingen op de rijksuitgaven aan cultuur.

Nieuw ‘Public’

Dan is er nog een derde pluspunt: op het eerst aangeboden evenement, op 1 september in de Stadsschouwburg, kwamen 150 ‘We Are Public’-bezoekers af en daar zaten ook een hoop mensen tussen die voor het eerst een concert in de schouwburg bezochten. Het initiatief boort dus ook nieuw publiek aan en daar zijn de instellingen zeer over te spreken.

Juiste moment

Bas Morsch is een van de oprichters. In een interview met The New York Times zegt hij:

De bezuingingen creëerden een klimaat waarin nieuwe behoeften en andersoortige aanpak in relatie tot het cultuuraanbod ontstonden. Een andere reden waarom we dit juist op dit moment konden doen, is dat er een tendens is in alle lagen van de maatschappij om meer controle te krijgen over wat er speelt, en mensen financieren dingen collectief als zij die belangrijk vinden.

Culturele instellingen

We Are Public heeft nu 3000 leden en werkt samen met meer dan 40 partners in de kunst-en cultuursector, op dit moment nog alleen in Amsterdam.

De directeur van Stadsschouwburg in Amsterdam, Melle Daamen, was het niet om de financiële contributie te doen:

We hadden ons ook bij het concept aangesloten als er geen bezuinigingen waren geweest, want als experiment is het interessant om te zien of het nieuw publiek naar het theater trekt.

Wel wijst hij op een risico wat je in huis haalt. Want als mensen die normaal gesproken al naar het theater kwamen nu met We Are Public komen, verliest de instelling inkomsten. Die mensen krijgen hun tickets dan opeens met korting. “Dan wordt het kannibalisme.”

De Amsterdamse wethouder van Kunst en Cultuur Kajsa Ollongren voegt daar aan toe dat als dit initiatief nieuw publiek aanboort, culturele instellingen daar ook op in kunnen spelen door speciaal voor dit publiek te programmeren.

The New York Times: Dutch start-up draws funds and audiences

Cc-foto voorpagina: Emiliano

Geef een reactie

Laatste reacties (0)