Fimpjes worden via YouTube en Facebook verspreid om zoveel mogelijk 'potentiële asielzoekers' te bereiken
De Australische regering gaat filmpjes inzetten om potentiële asielzoekers af te schrikken. Gefilmd wordt de periode tussen het vertrek vanuit het opvangcentrum op Christmas Island, tot de aankomst in Kuala Lumpur. Australië meent de filmpjes nodig te hebben om het nieuwe beleid van het land meer bekendheid te geven. Onlangs sloten Maleisië en Australië een akkoord over het asielzoekersbeleid.
Chris Bowen, minister van Immigratie, verklaart: “Door de beelden zal de bekendheid van het nieuwe Australische beleid verbeteren.” Een ambtenaar van de immigratiedienst: “Sommige van de mensen waar we mee te maken hebben, zijn niet geletterd, dus die beelden moeten de boodschap duidelijk overbrengen.”
Sociale media worden ingezet omdat deze aan kunnen zetten tot mond-tot-mondreclame.
De meeste asielzoekers komen uit Afghanistan, Irak en Iran. Australië streeft ernaar om de uitwijzingsprocedure voortaan binnen 72 uur af te ronden.