De rood-rood-groene coalitie (SPD, Die Linke en de Groenen) die Berlijn bestuurt, onderzoekt de mogelijkheden om seksistische, vrouwvernederende reclames uit het straatbeeld te weren. De partijen waren eerder al overeengekomen dat dergelijke reclames niet thuishoren die eigendom zijn van de gemeente maar wil het verbod nu uitbreiden naar alle andere plakkaten.
Een panel gaat bepalen welke reclameuitingen te ver gaan. Die Linke heeft al een code opgesteld om een en ander te verduidelijken. Zo zijn afbeeldingen van mooie vrouwen die tegelijkertijd “zwak, hysterisch, dom, gek, naïef of uitsluitend emotioneel gestuurd lijken” verboten. Ook reclames waarin een vrouw amper gekleed is en lacht terwijl er een volledig geklede man naast staat zijn taboe. Dergelijke reclames wekken namelijk de indruk dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn.
SPD en De Groenen zouden de voorstellen steunen. De rechtse partijen zijn tegen want vrije markt en meningsuiting.