121

‘Bijsterveldt kiest voor zeer achterhaald onderwijssysteem’

Terug naar de kerntaken deden ze tien jaar geleden in Groot-Brittannië en de VS ook al maar had geen succes

De koers die Nederland inslaat met het onderwijs is zeer achterhaald en een stap terug in de kwaliteit. Dat meent Robin Alexander, hoogleraar onderwijskunde in Cambrigde. In Trouw zegt hij dat in Engeland en de VS dit systeem tien jaar geleden ook al is geïntroduceerd, maar dat er ‘substantieel bewijs’ is dat het beleid ‘terug naar de kerntaken’ niet werkt.

Extra nadruk leggen op taal en rekenen, niveaus die leerlingen moeten halen landelijk vastleggen, verplichte toetsen invoeren en strenger toezicht leidt niet tot betere onderwijsprestaties. Deze aanpak van minister Van Bijsterveldt is in grote lijnen hetzelfde als Engeland en de VS kozen, maar die heeft daar “in feite de kwaliteit van het onderwijs in den brede geschaad”, aldus Alexander in Trouw.

Het is teleurstellend”, stelt Cambridge-hoogleraar Alexander, dat “een volwassen land als Nederland Engeland en de Verenigde Staten nu achterna zou willen gaan.

De onderwijsdeskundige leidde indertijd het evaluatierapport van het Engelse basisonderwijs. Daaruit bleek dat de taal- en rekenprestaties wel iets verbeterd waren maar dat de nadruk daarop ten koste is gegaan van andere vakken. Bovendien stond niet vast of de toetsen waarmee werd gemeten wel betrouwbaar waren. Dit onderzoek is toentertijd door de Britse regering genegeerd, maar de regering van Cameron lijkt nu de koers te willen herstellen. Ook in de VS probeert Obama juist de toetscultuur aan te pakken en stress bij leraren te verminderen.

Trouw: ‘Nadruk op rekenen en taal schaadt onderwijs’

cc-foto: US Army Africa

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (121)