3

Brusselse fietskoeriers strijden voor een schonere stad

Documentaire werpt kritische blik op Brussel's verkeersbeleid: De stad is vies gemaakt

In Brussel, filehoofdstad van Europa, zijn nauwelijks fietsers te zien. De meeste mensen nemen de auto, ook al sta je dan twee uur per dag in de file. Fietsen in Brussel in geen pretje. Toch riskeert een handje vol fietskoeriers iedere dag het gevaar voor eigen leven. Brussel is één van Europa’s meest vervuilde steden. Dat had niet gehoeven stellen ze in de documentaire ‘Brussels Express’. De stad was ooit schoon, er waren fietspaden, maar de politiek heeft de verkeerde keuzes gemaakt. Nu proberen ze de klok terug te draaien.

Het Brusselse verkeersbeleid is net als het werkelijk plaatje de hoofdstad van Europa: Een totale chaos. Verkeerslichten zijn slecht op elkaar afgestemd. Auto’s rijden op het tempo uit de jaren tachtig, terwijl er inmiddels veel meer verkeer is bijgekomen. De 19 individuele gemeentebesturen stemmen hun beleid niet op elkaar af en om meer ruimte te maken zijn fietspaden verruilt voor nog meer wegdek voor automobilisten. 

Documentairemaker Sander Vandenbroucke laat in zijn documentaire zien dat het gevoerde Brusselse beleid drastisch aan verandering toe is. De fietskoeriers leggen op drukke dagen soms wel 180 kilometer af. Ze zijn milieuvriendelijk, efficiënt en snel, terwijl 70 procent van de auto’s met 5 kilometer per uur vooruit tuft. 

Het promoten van fietsen in de stad heeft tot nu toe niet veel succes. In tien jaar tijd is het fietsgebruik toegenomen van 1 naar 4 procent. De enige maatregelen die effect zullen hebben is meer auto’s uit de stad weren, rekening rijden invoeren en het spitsverkeer extra belasten. Nu België moet bezuinigen hopen de fietskoeriers dat ook de regering afrekent met de smog in de stad. 

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (3)