Laatste update 14:39
18

Burger krijgt app om etnisch profileren door politie te melden

De politie heeft de politie-app uitgebreid waardoor er ook klachten over controles gemeld kunnen worden. Voorheen moest dat via digitale of schriftelijke formulieren. Via de uitbreiding wil de politie weten hoe vaak mensen denken aangehouden te worden vanwege etnische of religieuze kenmerken.

Volgens Peter Slort portefeuillehouder ‘Diversiteit en De Kracht van het Verschil’ bij de politie moet de app het vakmanschap van de politie gaan vergroten. De kritiek op agenten die burgers staande houden op basis van etnische komaf is al langer aan de gang maar laaide op toen bekende Nederlanders zoals Typhoon en Kenneth Vermeer zich er over uit lieten. Slort zegt over de app:

Deze app draagt bij aan meer bewustzijn en daarmee aan het vergroten van ons vakmanschap. Zo krijgen collega’s binnen enkele weken de beschikking over het praktisch handelingskader Professioneel Controleren. Verder bouwen we een technische voorziening, zodat agenten bij het natrekken van een kenteken automatisch informatie krijgen over eerdere controles van dat voertuig. Wij verwachten dat dit systeem veel begrijpelijke irritatie bij burgers wegneemt. We gaan er komend voorjaar mee proefdraaien en als het goed werkt, voeren we deze faciliteit landelijk in.

Het kan tot een stormloop leiden, maar ook reuze meevallen. De nieuwe klachtmogelijkheid biedt niet alleen meer service, maar is ook van groot belang voor de politieorganisatie. Collega’s krijgen via onder meer de sociale media regelmatig beschuldigingen van etnisch profileren over zich heen. Deze app biedt ons beter inzicht hoe vaak burgers zich etnisch geprofileerd voelen en tevens – na de klachtafhandeling – hoe vaak de beschuldigingen al dan niet terecht zijn. Daarom besteden we alle aandacht aan goede registratie van zowel de klachten als de afdoening

In een persbericht laat de politie weten wat er met de klacht van een burger gebeurt.

Op de politieapp voert de ontevreden burger plaats, datum, tijd en persoonsgegevens in. De aard van de klacht kan hij of zij in een vrij tekstveld beschrijven. De klachtenmodule biedt één standaardvraag: was er volgens de klager sprake van etnisch profileren? De politieapp verzendt de klacht automatisch naar de Afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de betreffende politie-eenheid. VIK behandelt de klacht en neemt binnen vijf werkdagen contact op, zodat de burger de klacht kan toelichten en informatie krijgt over de vervolgprocedure.

In de Volkskrant vertellen politievakbonden niet enthousiast te zijn over de nieuwste toevoeging aan de politie-app. De voorlichter van de ACP Gerrit van de Kamp zegt de vorm jammer te vinden.

Nu wordt meteen een klacht ingediend. Dan schiet je in de aanval of de verdediging. Het wordt meteen heel formeel. Als ze hadden gekozen voor een gewone melding, kun je met elkaar in gesprek gaan, kijken of er misschien sprake was van miscommunicatie of een misverstand. Als zo’n gesprek onbevredigend is, kun je alsnog een klacht indienen. Maar nu wordt het meteen op de spits gedreven. Ik denk dat deze app daarom bij veel agenten niet goed zal vallen.

De maatschappelijke organisatie Control Alt Delete is al langer tijd in samenwerking met de politie een app aan het ontwikkelen waar mensen een klacht kunnen indienen over etnisch profileren. Volgens de politie is die vooral bestemd voor mensen die niet zo makkelijk naar de autoriteiten stappen. Die app wordt maandag 12 december gelanceerd.

cc foto: Kenny Louie

Geef een reactie

Laatste reacties (18)