53

Coalitie blokkeert Fyra-enquête

UPDATE: NS overweegt te stoppen met de Fyra ... Staatssecretaris Mansveld eist uiterlijk vrijdag alternatief voor Fyra ... NS wilden een Ferrari voor de prijs van een Fiat … VVD neemt het step by step 'in het belang van de reiziger'

Een parlementaire enquête naar de Fyria blijft voorlopig uit. PvdA en VVD vinden dat de problemen met de Fyra eerst moeten worden opgelost. De PvdA sluit niet uit dat er daarna alsnog een enquête komt, maar de VVD doet alles ‘step by step’. Kamerlid Betty de Boer zei bij Stand.nl dat eerst goed naar de contracten met expoitant AnsaldoBreda gekeken moet worden.


Update22.05:

De Nederlandse Spoorwegen overwegen om te stoppen met de Fyra-hogesnelheidstreinen. De treinen teruggeven aan de fabrikant, zoals de Belgen hebben gedaan, is een mogelijkheid, maar niet de eerste optie. Dat zegt NS-directeur Bert Meerstadt in een interview met RTL Nieuws.

Meerstadt:

We kunnen contractueel gezien, net als de Belgen, over drie maanden de treinen teruggeven aan de Italiaanse fabrikant. Maar het is maar de vraag of dat goed is voor de reiziger. Want dan hebben we nog steeds geen hogesnelheidstrein. Dit soort treinen zijn namelijk geen broodjes die je zomaar kunt kopen. Die moeten gemaakt worden. Als je ze niet neemt, heeft Nederland voor de komende jaren geen hogesnelheidstrein. Dus iedereen heeft er baat bij om dit product alsnog goed te krijgen.

De NS hebben in totaal 16 Fyra-treinen besteld, waarvan er inmiddels 9 geleverd zijn. De treinen zorgen al maanden voor problemen. Naast het winterweer, hebben de NS ook te maken gehad met uitval en allerlei onderdelen die het niet goed genoeg deden, aldus Meerstadt.

AnsaldoBreda denkt dat de problemen binnen enkele dagen opgelost zijn. De NS-directeur gelooft daar niet in, daar het bedrijf eerder voor tegenvallende resultaten heeft gezorgd. “Dan zie ik hetzelfde zelfvertrouwen dat zij al heel lang in dit proces hebben. Wij vertrouwen daar niet meer op. Daarom willen wij een onafhankelijk oordeel over de trein.”

Meerstadt pleit nu eerst voor een onafhankelijk oordeel over de trein.

Eerder:

Het CDA en D66 stelden een parlementaire enquête voor om goed te kijken naar de rol die de NS heeft bij de aanschaf van de Fyra. De aanbestedingsafspraken voor de treinen van Italiaanse makelij waren al tien jaar geleden gemaakt. Het lijkt er op dat daarbij meer op de prijs is gelet dan de kwaliteit. Ook blijkt nu achteraf dat de NS strengere eisen had kunnen stellen aan de treinbouwer.

CDA-Kamerlid Sander Rouwe zei gisteravond in Nieuwsuur dat hij een daadkrachtiger optreden van staatssecretaris Mansveld eist. Dat zij door de Kamer moest worden opgeroepen om op de zaak te reageren laat volgens hem zien ze nog in een ‘winterslaap’ zit.

Mansveld riep gisteren NS Hispeed en de Belgische spoorwegen NMBS op zo snel mogelijk een alternatief te regelen. Ook zei ze dat ze er in het vervolg strenger op gaat toezien of de NS zich aan de eisen houdt voor punctualiteit en treinuitval bij de HSL.

Dat de Fyra een miskoop is blijkt inmiddels al uit meerdere verhalen. De NS zat destijds alleen met de Franse en Italiaanse exploitant om de tafel. Siemens, de Duitse leverancier die voor Deutsche Bahn de treinen levert, was afgewezen vanwege de prijs. In de Volkskrant zegt een woordvoerder van Siemens nu dat de NS te veel kwaliteit wilde voor een veel te lage prijs.

Ook blijkt dat veel andere landen al problemen hadden met de treinen van AnsaldoBreda. Al jaren spelen morrende arbeiders, slecht management en haperende treinen het bedrijf parten. In Denemarken, Boston en Miami waren er eerder grote problemen met treinen van AnsaldoBreda, net als in Los Angeles en Washington met trams en metro’s van de fabrikant.

Inmiddels zijn er vanuit Italië ‘drie voetbalelftallen’ naar Nederland overgekomen om de problemen met de Fyra op te lossen. VVD-Kamerlid Betty de Boer vindt het te vroeg om de Fyra’s in de prullenbak te gooien.

We nemen het step by step”, zei ze maandagmiddag op Radio1 bij Stand.nl. De VVD vindt het nodig eerst goed te kijken naar de contracten die met AnsaldoBreda zijn gesloten. Net als naar de Europese aanbesteding die is gedaan. “Het gaat om de reiziger! Op de langere termijn moet er gewoon een goede hoge snelheidslijn liggen”, zei ze.

NMBS stelde maandag het keiharde ultimatum dat de Fyria’s binnen drie maanden weer probleemloos moeten rijden. Als dat niet lukt, wordt het contract verbroken. Ook stelt zij AnsaldoBreda verantwoordelijk voor alle technische problemen.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV heeft ProRail maandag per brief verzocht niet meer overdag testritten met de Fyra uit te voeren. De hogesnelheidstrein Thalys liep maandag drie uur vertraging op omdat hun trein achter een kapotte Fyra reed die bezig was met een testrit. 

Update 18.13 uur
Staatssecretaris wil uiterlijk vrijdag van de NS en de Belgische Spoorwegen horen welk alternatief zij aandragen voor de Fyra. Maandag zullen Nederlandse en Belgische parlementariërs in Brussel een hoorzitting houden over de misstanden met de snelheidsverbinding tussen Amsterdam en de Europese hoofdstad.

NOS: PvdA en VVD niet voor Fyra-enquete

Volskrant: Kinderziektes die al vijf jaar duren: Het Fyra-drama

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (53)