17

Commercials overheid over zorgveranderingen te rooskleurig

'Spotjes schaden burgervertrouwen in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt' ... Ministerie in beroep

De reclamespotjes ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ zijn volgens de Reclame Code Commissie te rooskleurig en te weinig genuanceerd. FNV Zorg & Welzijn had een klacht ingediend bij de commissie.


Het ministerie van Volksgezondheid had volgens de Reclame Code Commissie burgers moeten waarschuwen dat er een kans bestaat dat zij juist minder zorg ontvangen door de bezuiniging.

Gijs van Dijk van FNV Zorg & Welzijn:

Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn moeten zich schamen. (..) Keihard bezuinigen op de zorg en keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve, informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame.

De Reclame Code Commissie vindt dat deze commercials het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt beschadigt.

Update 22.59

Het ministerie van Volksgezondheid gaat in beroep tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie eerder maandag.

Mensen worden door de voorlichtingscampagne gewezen op het feit dat er veranderingen zijn en worden gewezen naar de website waar meer informatie te vinden is. Het ministerie is van mening dat de voorlichting dus geen reclame betreft.

NOS: Reclamespotjes ‘nieuwe zorg’ te rooskleurig

Foto: still uit spotje overheid via YouTube

Geef een reactie

Laatste reacties (17)