7

Consument geeft meer geld uit door frisse luchtjes

Onderzoekers winkelcentrum Kanaleneiland ontdekken: consument geeft 40 procent meer uit door mandarijnengeurtje

We wisten al dat geurtjes ons consumentengedrag kan beïnvloeden. Uit een proef met geuren in winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht, wordt dat nog eens bevestigd en geanalyseerd. Zo blijkt uit het onderzoek dat een lichte mandarijnengeur ervoor zorgt dat consumenten in een winkelcentrum zich veiliger en prettiger voelen, en daardoor meer geld uitgeven.

Voor het onderzoek zijn bij de in- en uitgangen van Winkelcentrum Kanaleneiland planten en geurdispensers geplaatst. Er is getest met twee geuren: een mandarijnluchtje en een frisse, schone geur. Gedurende een langere periode zijn bezoekers onder verschillende condities gevraagd naar hun veiligheidsgevoel en tevredenheid. Zij kenden het centrum cijfers toe, zonder dat zij wisten dat de omgeving was beïnvloed.

De mandarijnengeur verhoogt het gevoel van veiligheid met 17 procent. Bovendien leidden meer groen en de geuren tot een forse omzetstijging. Consumenten gaven gemiddeld bijna 40 procent meer uit in het met planten aangeklede en prettig ruikende winkelcentrum, dan in de ‘kale’ winkelomgeving.

Het winkelcentrum heeft na het onderzoek – uiteraard – besloten om verder te gaan met de verspreiding van geuren.

cc-foto: Onno B.

Geef een reactie

Laatste reacties (7)