De meest onverkoopbare boodschap
• 12-09-2011
• leestijd 1 minuten
Australische tv ontdekt: Reclamebureaus verkopen alles, behalve een verbod op religie
The Pitch is een vast onderdeel van het Australische tv-programma over reclame The Gruen Transfer. Het idee van The Pitch is dat reclamebureaus opdracht krijgen het onverkoopbare te verkopen. Zoals bijvoorbeeld ‘verplichte euthanasie voor 80-jarigen’ of ‘toerisme in Baghad’ of walvisvlees. Daar maken ze dan een spotje van en een panel beoordeelt die vervolgens in het programma.
Dit keer echter kwam The Pitch met een opdracht waar reclamebureaus voor terugdeinsden: verkoop een totaal verbod op religie. ‘Herinvoering kinderarbeid? Ok, dat kan. Maar een verbod op religie? Nee dank, daar werken we niet aan mee.’ Uiteindelijk werden er toch nog twee spotjes gemaakt. Bekijk de vreeswekkende boodschap.
The Gruen Transfer is de benaming voor het effect van de doolhofachtige structuur van winkelcentra. Dat zorgt er voor dat een consument vergeet waar hij eigenlijk voor kwam en alle winkels af gaat.