Laatste update 12:50
80

Denk wilde moslims angst aanjagen met nep-PVV-banner

Politieke partij Denk heeft in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart vorig jaar plannen gemaakt om een vervalste PVV-advertentie online te zetten. De campagne werd op het allerlaatste moment teruggefloten door het bestuur van Denk, maar een testversie van het ontwerp – gemaakt door een reclamebureau – met een portret van PVV-leider Geert Wilders, het logo van de partij en de tekst “Na 15 maart gaan wij Nederland zuiveren” stond enige tijd online. Het plan was om de advertentie via Google AdWords aan Nederlandse kiezers te tonen en door te linken naar de website van de PVV.

Denk probeerde gisteravond de naderende onthulling van De Nieuws BV bij voorbaat verdacht te maken met een suggestieve video, maar op een geluidsopname van een gesprek tussen Denk-fractievoorzitter en campagneleider Farid Azarkan en twee redacteuren van De Nieuws BV is te horen dat Azarkan toegeeft dat het idee voor de banner ‘in de creativiteit van de campagne’ door henzelf werd geopperd. Het idee was volgens hem om ‘te laten zien hoe ver de PVV kon gaan’. Hij ontkent op de hoogte te zijn geweest van een online-test en zegt dat na overleg met het partijbestuur is besloten dat de advertentie ‘te ver’ zou gaan.

In een reactie aan De Nieuws BV schrijft Denk de ‘door OptimusAd ontwikkelde banner’ in 2017 te hebben gezien:

Echter is er destijds wel direct besloten om daar geen gebruik van te maken. Wij vonden de advertentie niet gepast, wat ons betreft ging het te ver.

Dit statement is in strijd met de eerdere verklaring van Azarkan.

Geef een reactie

Laatste reacties (80)