17

Documentaire: Schone kolen bestaan niet

Film Dirty Business ontmaskert de vuile marketing van 'schone kolen'-technologie

Dirty Business, een nieuwe documentaire van het Amerikaanse Centre for Investigative Reporting, ontzenuwt de mythe van ‘schone kolen’ en wil het debat over energie en de toekomst in de VS een boost geven. De Britse krant The Guardian wijdt hieraan een artikel.


De ‘Schone kolen’-technologie heet ook wel kolenvergassing. Hierbij wordt steenkool op hoge tempratuur vergast in plaats van verbrand. Het proces haalt een hoger rendement uit de kolen en kan zelfs goedkopere, kwalitatief mindere bruinkool weer rendabel maken. Ook wordt beweerd dat het beter voor het milieu is, omdat 65 procent van de vrijgekomen CO2 zou worden afgevangen. 

De film van het Centre for Investigative Journalism laat zien dat de winning en verwerking van steenkool ook met de nieuwe methode alles behalve schoon is. Nog altijd worden landschappen verminkt, streken onbewoonbaar gemaakt en drinkwatervoorraden vergiftigd. Mensen sterven aan longziektes en kinderen worden in hun groei beknot door vervuiling.

Volgens The Guardian beschrijft de film tevens de kolenverslaving van de VS, waar een kwart van de wereldwijde steenkoolvoorraad in de grond zit, en de enorme marketingmachine die wordt ingezet om de winning van de fossiele brandstof populair te maken.

Geef een reactie

Laatste reacties (17)