34

Droogte zorgt voor steeds meer problemen en er is niets tegen te doen

De uitzonderlijke droogte waar Nederland en een groot deel van Europa mee kampt zorgt voor problemen. Boeren kampen met veel kleinere oogsten. In zwaar getroffen gebieden is de opbrengst van het land 40 tot 60 procent minder. Aardappelen, Nederlands belangrijkste maaltijd-ingrediënt zijn een kwart kleiner dan anders. Bovendien hebben de boeren veel extra kosten moeten maken om te redden wat te redden valt. NRC bezocht aardappelboer Adrie Bossers (57) in West-Brabant die nog geluk heeft gehad omdat de grond daar beter tegen de droogte is opgewassen en er geen sproeiverbod werd uitgevaardigd:

Het neemt niet weg dat Bossers veel extra kosten heeft moeten maken. „Ik heb er wakker van gelegen”, zegt zijn vrouw Mariëlla aan de keukentafel. „We zijn hier de vijfde generatie boer en dit jaar hebben wij voor het eerst moeten beregenen.” Een installatie hebben ze niet. „We moesten bidden en smeken of we er eentje konden huren.” Het heeft naast geld ook veel fysieke kracht gekost. Bossers: „Je moet de installatie ’s nachts laten verplaatsen voor het beste resultaat. En dat tien weken lang.” Ze overwegen er nu eentje te kopen. Bossers: „Huren en kopen is allebei duur. We denken erover na. Ik ben 34 jaar boer en in de eerste tien jaar beregende niemand z’n land. Van lieverlee is het meer geworden. We hebben soms te maken met korte, hevige buien, waardoor het gewas verzuipt. Maar de zomers zijn droger aan het worden.”

Door de extreme weersomstandigheden worden ook brandweerkorpsen op kosten gejaagd. Het AD maakt melding van een miljoenentekort bij de Gelderse brandweer. En deel daarvan is direct te herleiden tot de droogte:

De storm die in januari over Nederland raasde, vergde veel van de brandweerkorpsen binnen de veiligheidsregio. Qua inzet aan uren kostte de stormdag alleen al 145.000 euro. Ook de droogte speelde de brandweerorganisatie parten; de vele inzetten om natuurbranden te voorkomen stuwden de kosten met dik twee ton omhoog.

Ook de scheepvaart kampt met problemen. Schepen kunnen door de lage waterstanden minder lading vervoeren.

Woensdag komt de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling bijeen om maatregelen te bespreken. Wat die gaan behelzen, is nog onduidelijk, zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. ‘Er is gewoon niet zo veel water te verdelen. Wat kun je dan doen?’ Bij de Nijmeegse containeroverslag BCTN merken ze de gevolgen van hoog water aan den lijve, vertelt coördinator Dave Admiraal. Door het lage water zijn schepen met bestemming Duitsland gedwongen een deel van hun containers in Nijmegen aan de kant te zetten. Daarvoor moeten extra schepen worden ingezet.

In Duitsland worden de gevolgen van de droogte nog harder gevoeld. Veerboten worden uit de vaart genomen. In Keulen komen al een hele week geen schepen meer aan omdat de stad onbereikbaar is geworden door het waterpeil dat met slechts 77 centimeter nog nooit zo laag is geweest. Grote bedrijven in het Ruhr-gebeid, zoals Thyssenkrupp, hebben hun productie moeten verlagen omdat de aanvoer via de Rijn, de belangrijkste watertransportweg van Europa, stokt. Spoorwegen en vrachtwagens kunnen het enorme verlies aan vervoerscapaciteit niet opvangen.

Dit weekeinde lijkt er dankzij koude lucht uit Scandinavië sneeuw te gaan vallen in de Alpen, de belangrijkste bron van zoet water. Het zou ook gaan regenen maar er is heel veel regen nodig om het watertekort te compenseren. Niet een enkel buitje maar zwaar en aanhoudend. Dat lijkt er nog niet in te zitten.

Bij Pauw vertelde Helga Van Leur over de extreme weersomstandigheden. Samen met cabaretier Hans Dorrestein, bekend om zijn droge humor, verzorgde ze de Climate Comedy Night, een poging wat lucht te brengen in het vaak loodzware klimaatdebat.

 

cc-foto: Erik de Haan

Geef een reactie

Laatste reacties (34)