152

En dan nu, de stekker erin

Volkswagen-affaire niet enige probleem … Het wordt tijd voor echte omslag naar elektrische auto … 'Dit wordt grote impuls voor klimaattop Parijs'

De affaire rond Volkswagen die software in auto’s installeerde om de uitstootgegevens te beïnvloeden heeft de discussie over sjoemelende autofabrikanten opnieuw doen oplaaien. De Duitse minister van verkeer Dobrindt zei dat ook in Europa diesels van Volkswagen rondrijden waarmee is gesjoemeld, schrijft Trouw vandaag.

Update onderaan de tekst

De software die de uitstootgegevens rooskleuriger maakt dan ze werkelijk zijn, zou ook in auto’s met een motor van het type EA 189 zitten, die ook in vier Audi-modellen zit. Audi is een dochteronderneming van Volkswagen. Of de software werkelijk in die modellen zit is vooralsnog niet bekend.

Maar creatief rommelen met cijfers is niet nieuw in de autobranche. Al jaren is bekend dat autoconcerns allerlei trucs op de rollerbank toepassen om tests gunstig te beïnvloeden zodat auto’s ‘zuiniger’ en ‘schoner’ lijken dan ze werkelijk zijn.

Niet alleen diesels van Volkswagen zijn veel vervuilender dan gedacht, ook de nieuwste personenauto’s van veel andere merken overschrijden de strengste Europese norm voor vervuiling fors. Auto’s als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan volgens de limiet is toegestaan. Deze auto’s zijn zo vies dat ze volgens de regels van de stad Utrecht het centrum niet eens in zouden mogen.

Uit een onlangs gehouden steekproef van het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E) blijkt dat auto’s als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 op de weg 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uitstoten dan op papier is toegestaan. In Amerika is dat moeilijker omdat de tests daar  strenger zijn, maar in Europa zijn autofabrikanten vrijer en hoeven auto’s als ze eenmaal zijn goedgekeurd voor de snelweg niet meer een praktijktest te ondergaan.

Opmerkelijke stimulans van diesel
In een radio-interview op de Britse BBC legt een deskundige uit hoe het kan dat dieselauto’s zo populair zijn geworden in Europa. Toen in 1997 in het Kyoto-verdrag werd gesloten, wist de Europese autobranche de politiek ervan te overtuigen meer te investeren in dieseltechniek. Dieselauto’s stoten namelijk iets minder C02 uit dan benzine-auto’s en daarmee zou Europa sneller de C02-uitstoot kunnen terugdringen. Hoewel de wetenschap wist hoe slecht diesel is voor de luchtkwaliteit en de leefomgeving, is dat nooit echt een punt van discussie geweest, aldus de expert. De dieseltechnologie was al in huis en dus was het voor de auto-industrie de interessantste optie. Dat het ten koste van de gezondheid van burgers zou gaan, werd stilgehouden, aldus de spreker op de BBC.

Autolobby
Er wordt wel gewerkt aan nieuwe, strengere Europese testregels, maar de Europese autolobby doet haar uiterste best die verscherpingen zo lang mogelijk uit te stellen. De vraag is of we wel op die nieuwe regels moeten wachten. De affaire, die zich mogelijk naar nog meer autofabrikanten uitbreidt, is een uitgelezen kans het beleid aan te scherpen en 100 procent elektrische auto’s, die worden geladen met groene stroom, te verkiezen boven de vervuilende diesels, benzine-auto’s en hybrides.

Klimaatzaak Urgenda
Het Nederlandse kabinet kondigde donderdag aan tegen de klimaatzaak van Stichting Urgenda in beroep te gaan. Tijdens het Kamerdebat hierover zei staatssecretaris Mansveld (PvdA) tot grote ontsteltenis van de oppositiepartijen dat het nog maar de vraag is of er echt een causaal verband is tussen de CO2-uitstoot in Nederland en de de wereldwijde klimaatopwarming. Omdat Nederland verantwoordelijk zou zijn voor ‘maar’ 0,4 procent van de wereldwijde C02-uitstoot. Zolang we op deze manier de klimaatproblemen blijven ontkennen en van ons afschuiven, zullen de lobbyisten van de auto-industrie wel een tijd hun kansen proberen te grijpen.

Politieke omslag in Parijs
Maar oud-politicus Willem Vermeend voorspelt vrijdag in Trouw dat de Volkswagen-affaire juist zal leiden tot een omslag in de politiek. Hij verwijst daarbij naar de klimaattop van de VN die eind november in Parijs begint. Vermeend in Trouw:

In Parijs wordt geschiedenis geschreven. Met dank aan het uitstoot-gesjoemel bij Volkswagen. De hele internationale industrie gaat nu haar knopen tellen (…). Nee, let op, dit wordt een grote impuls voor Parijs.

Wil Nederland werkelijk de schouders op blijven halen, de klimaatproblemen niet erkennen en onderaan de lijst van de steeds duurzamer wordende landen blijven bungelen?

Lees ‘Dieselgate besmet andere autoconcerns‘ in Trouw en ‘Na Volkswagen ook Audi, BMW en Opel in de fout‘ in de Volkskrant.

Update 12:30: De economische opsporingsdienst van Noorwegen heeft vrijdagmiddag aangekondigd een gerechtelijk onderzoek te gaan starten naar de Volkswagen-affaire.

Geef een reactie

Laatste reacties (152)