9

Europa dumpt onveilige sloopschepen op stranden in Azië

Tegen internationale afspraken in dumpt Europa nog steeds schepen op stranden in Azië, waar ze door arbeiders onder gevaarlijke omstandigheden gedemonteerd worden. Ook Nederlandse reders doen hieraan mee. Dat schrijft Trouw op basis van onderzoek van Shipbreaking Platform, een internationale coalitie van mensenrechten- en milieuorganisaties in Brussel.

Vorig jaar werden er wereldwijd 862 zeeschepen uit elkaar gehaald. In maar liefst 668 gevallen gebeurde dat op onveilige en vervuilende wijze op sloopstranden in bijvoorbeeld Bangladesh. Duitsland is hierin koploper, volgens het onderzoek: 98 van de 100 afgedankte schepen werden naar een Aziatisch sloopstrand gesleept. De coalitie wil dat de Europese commissie direct ingrijpt.

In Bangladesh kwamen vorig jaar zeker 22 mensen om het leven als gevolg van de gevaarlijke werkomstandigheden op de sloopstranden. En in november vielen in Pakistan 28 doden bij een explosie op een van de sloopschepen. Wat het werkelijke aantal slachtoffers is, is onbekend, maar zou volgens de onderzoekers vele malen hoger liggen dan de bekende aantallen. Bij de sloop komen veel schadelijke stoffen vrij, waaronder asbest, waar de arbeiders onbeschermd aan worden blootgesteld. Ook de milieuschade is enorm.

In een reactie op de bevindingen laat Ineke Netelenbos, voorzitter van de Nederlandse redersvereniging KNVR, weten dat wat haar betreft de Nederlandse overheid tekortschiet. Zo is de Hongkong Conventie, het internationaal verdrag voor het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen, al acht jaar geleden gesloten, maar hebben tot nu toe slechts vijf landen de moeite genomen het verdrag te ratificeren. Ook Nederland heeft het verdrag nog altijd niet aangenomen. ‘Landen spreken reders aan, maar doen zelf niks. Natuurlijk ligt er ook een verantwoordelijkheid bij reders, maar dat verdrag is ontzettend hard nodig,’ aldus Netelenbos.

cc-foto: Adam Cohn

Geef een reactie

Laatste reacties (9)