143

Experts: Door verlaging maximumsnelheid ben je juist sneller thuis

Hoewel je misschien het tegendeel zou verwachten ben je juist sneller thuis als de maximumsnelheid verlaagd wordt. Dat komt door een betere doorstroming en minder files bij een lagere maximumsnelheid. De aanbevelingen die het Adviescollege Stikstofproblematiek woensdag deed om de maximumsnelheid naar 100 te verlagen zijn dan ook uitstekend, aldus verkeerskundigen. Bij een verlaging van 130 naar 100 kilometer per uur zou niet alleen de uitstoot met 14 procent verminderen, maar ook de doorstroming verbeteren.

Dick de Waard, hoogleraar verkeerspsychologie en mobiliteitsbehoud aan de Rijksuniversiteit Groningen, verklaart aan Nu.nl:

Het zorgt voor minder snelheidsverschillen en die zijn een belangrijke veroorzaker van oponthoud. Auto’s die moeten inhalen, uitvoegen of invoegen, verhogen of verlagen hun snelheid en wisselen van rijstrook. Dat zorgt voor extra files. Als je de snelheid verlaagt, is het verschil tussen automobilisten onderling een stuk kleiner. Niet iedereen rijdt immers 130 op plekken waar dat mag. Bij een verlaging naar 100 kilometer zijn de verschillen veel kleiner. Tevens is het snelheidsverschil met vrachtwagens dan kleiner.

Volgens Ruud Hornman, verkeerskundige bij Breda University of Applied Sciences, legt uit dat alleen op zeer lange stukken tijdswinst te behalen valt uit een hogere snelheid:

De ideale snelheid is 95 kilometer per uur. Dan is de wegbenutting optimaal. Als je langzamer gaat rijden, gebruik je de wegcapaciteit niet optimaal. Als je sneller rijdt, zorgt het voor meer opstoppingen, omdat je automatisch meer afstand neemt als je harder gaat en er dus minder auto’s op de weg passen. De enkeling die van Maastricht naar Groningen rijdt, zal wel wat langer onderweg zijn. Maar de gemiddelde woon-werkafstand is ongeveer 27 kilometer. En bij kortere afstanden zul je juist minder oponthoud ervaren, omdat de files minder worden.

De experts gaan zelfs een stapje verder dan het adviescollege, die slechts op een beperkt aantal wegen de snelheid wil verlagen. Volgens Hornman is dit het moment om overal in Nederland de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur in te voeren, zodat er eindelijk een einde komt aan de onduidelijkheid rond variabele snelheden en er nog minder files zullen ontstaan.

Cc-foto: Etienne Muijtjens

Geef een reactie

Laatste reacties (143)