26

‘Fabrikanten light-producten zaaien verwarring’

Enerzijds wordt er minder vet gebruikt, anderzijds worden meer koolhydraten in producten gestopt. Resultaat: Light-producten met meer calorieën dan 'gewone' producten

Veel mensen snappen niets van light-producten en overschatten de gezonde voordelen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1.264 consumenten, uitgevoerd door GFK in opdracht van het Voedingscentrum en GezondheidsNet.nl

Producten krijgen de ‘light-stempel’ als ze 30 procent minder calorieën, óf 30 procent minder suiker, óf 30 procent minder vet bevatten. Uit de enquête blijkt echter dat maar 20 procent van de consumenten dit weet. De ondervraagden geven aan dat ze meer duidelijkheid willen krijgen via de verpakkingen.

Light-producten als chips bevatten dan wel 30 procent minder vet, maar vaak worden er meer koolhydraten ingestopt, waardoor het aantal calorieën toeneemt. De vraag is of het product dan nog wel de ‘light-stempel’ mag krijgen. 88 procent van de consumenten uit het onderzoek vindt dat de fabrikant in het vervolg moet aangeven in hoeverre de light-variant gezonder is dan hetzelfde ‘gewone’ product.

Light-frisdranken zijn volgens voedingswijzer wel beduidend gezondere producten voor mensen die op hun gewicht willen letten. De light-varianten bevatten namelijk nauwelijks tot geen calorieën. Van het aantal respondenten twijfelt 20 procent aan de veiligheid van light-producten. Volgens Voedingswijzer zijn die zorgen onterecht. Het eten en drinken van light-producten is volgens hen veilig.

Voedingscentrum: Term light onduidelijk voor consumenten

cc-foto: kasey

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (26)