Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Facebook-gebruikers moeten salaris eisen'

  •  
16-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
fb_300_04.jpg
Manifest: Facebook is arbeid ... Eist betaling voor posten, liken, sharen
Een nieuwe beweging eist dat Facebook-gebruikers betaald krijgen voor hun Facebook-activiteiten. Ze zien de gebruikers als content-leveranciers die er voor zorgen dat het bedrijf de astronomische waarde van 140 miljard dollar heeft bereikt. Door salaris te eisen willen ze de verhoudingen duidelijk maken en gebruikers bewust maken van hun positie.
Het deze week gelanceerde manifest is geheel in capslock geschreven en rolt automatisch over het scherm zodat de lezer niets hoeft te doen om de tekst tot zich te nemen. Dat is een verschil met Facebook waar de gebruiker moet scrollen en klikken. Dat scrollen en klikken is immers werk, stelt auteur Laurel Ptak, hoogleraar aan de New School , een universiteit in New York.
RTEmagicC_facebook-and-you-pigs.jpg
ZE ZEGGEN DAT HET VRIENDSCHAP IS. WIJ ZEGGEN DAT HET ONBETAALD WERK IS. MET IEDERE LIKE, CHAT, TAG OF POR BEZORGEN WE ZE WINST. ZIJ NOEMEN HET DELEN. WIJ NOEMEN HET STELEN. WE ZIJN AL VEEL TE LANG ONDERWORPEN AAN HUN GEBRUIKSVOORWAARDEN – HET IS TIJD OM DIE VAN ONS TE STELLEN.
DOOR SALARIS TE EISEN MAKEN WE ZICHTBAAR DAT ONZE MENINGEN EN EMOTIES VERDRAAID WORDEN VOOR EEN SPECIFIEKE ONLINE FUNCTIE EN DAT WE ZE GESERVEERD KRIJGEN OP EEN MANIER WAAR WE ONS ALLEMAAL AAN MOETEN AANPASSEN ALS WE IN DEZE MAATSCHAPPIJ GEACCEPTEERD WILLEN WORDEN. ONZE VINGERTOPPEN ZIJN VERSLETEN DOOR ZOVEEL TE LIKEN, ONZE GEVOELENS ZIJN VERLOREN GERAAKT DOOR ZOVEEL VRIENDSCHAPPEN.
Door Facebook als vermaak te presenteren, meent de opsteller, slaagt het bedrijf er in om voor de gebruikers te verhullen welke essentiële bijdragen ze leveren en raken de rechten van gebruikers uit zicht. Het manifest stelt dat dit verandert als je Facebook-gebruik tot arbeid benoemt. Je kunt dan bijvoorbeeld stakingen gaan organiseren.
Het manifest is geïnspireerd door een feministische oproep uit begin jaren zeventig om huishoudelijk werk als arbeid te zien, in plaats van iets dat vanzelfsprekend onderdeel is van het bestaan van getrouwde vrouwen. Dat maakte indertijd een breed maatschappelijk debat los over de positie van vrouwen.
Tot slot wil de beweging nog een ander doel te bereiken: door Facebook tot werk te bestempelen worden we ons bewust van de waarde van echte vriendschap.
RTEmagicC_184585_360307320736591_777305396_n.png

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.