37

Facebook is jarig, maar wat valt er te vieren?

Hoe een eenvoudige vriendensite de wereld op z'n kop zette ... en ondertussen onze privacy afnam

Wat begon als een initiatief van een paar Harvard studenten op hun studentenkamer, groeide uit tot een van ’s werelds grootste en meest geliefde en gehate websites. Facebook heeft meer dan een miljard gebruikers en de rek is er voorlopig nog niet uit. Maar zo vrolijk we ook posten en liken, zo slecht is de site voor onze privacy.

The Washington Post heeft dinsdag een verhaal over Facebook-oprichter Mark Zuckerberg en concludeert dat in tegenstelling tot wat Zuckerberg altijd heeft gezegd, dat je je privacy in eigen handen kon houden, Facebook steeds meer onze privacy heeft afgenomen.

Zuckerberg is van mening dat we steeds meer willen en gaan delen op internet en dat we zelf controle moeten hebben over hoe we dat doen. Dat is ook zijn boodschap: ‘krijg controle over je eigen data’. Het woord privacy gebruikt hij niet of nauwelijks. In de praktijk blijkt echter keer op keer dat dat een loze belofte is. De afgelopen tien jaar zijn de mogelijkheden onze informatie écht te beheren op Facebook er alleen maar op achteruit gegaan.

Toen Facebook als TheFacebook werd opgericht, was de privacyerklaring kort en krachtig:

No personal information that you submit to Thefacebook will be available to any user of the Web Site who does not belong to at least one of the groups specified by you in your privacy settings.

Vertaald is dat: ‘”De persoonlijke informatie die u op Thefacebook plaatst, zal niet te zien zijn voor gebruikers van de website die niet behoren tot ten minste een van de door u in uw privacy-instellingen gespecificeerde groepen.”

In 2010, toen Facebook inmiddels miljoenen gebruikers had, was Facebook’s Privacy Policy gegroeid naar 5,830 woorden (en volgens Wired is dat 1,287 woorden meer dan de Amerikaanse grondwet).

Facebook is de afgelopen tien jaar onophoudelijk in het nieuws geweest wegens het schenden van onze privacy, het meekijken met ons internetgedrag en het plegen van censuur op de foto’s die we plaatsen. Lees het overzicht in Wied van de privacyschandalen uit de geschiedenis van Facebook.

En het ziet er niet naar uit dat Zuckerberg van plan is dat te veranderen. Lees ook: “Think Cookies Hurt Your Privacy? You’ll Beg For Their Return Once You See What Google And Facebook Are Planning”

Maandagavond was privacy-voorvechter Ancilla Tillia te gast in het Belgische programma ‘Reyers Laat’. Daarin waarschuwde ze opnieuw voor onze privacy op internet. Tillia vertelde onder andere hoe een foto van haar door Facebook werd geweigerd omdat die tegen de regels was. Op de foto, waarin ze volledig gekleed was, was een tepel door haar t-shirt te zien. En dat mag niet van Facebook. Toen Ancilla vervolgens haar t-shirt verving door een blote mannenborst, werd de foto wél goedgekeurd. Kijk het interview terug via deze link.

De vraag is of het de gebruikers van de site wel echt kan schelen wat er met hun persoonlijke gegevens gebeurt: iedere maand maken 1,23 miljard mensen gebruik van het sociale netwerk en er zijn in tien jaar over de hele wereld 201,6 miljard nieuwe vriendschappen gesloten. Tot nu toe zijn er zeker 400 miljard foto’s gedeeld op Facebook. En we liken erop los: per dag worden wordt er zes miljard keer op het wereldberoemde blauwe duimpje geklikt.

Geef een reactie

Laatste reacties (37)