3

Facebook verwijderde stilletjes promotie van propagandacampagnes

Mark Zuckerberg, de oprichter en topman van Facebook, verklaarde na de verkiezing van Trump dat het “een geschift idee” was om te denken dat zijn sociale netwerkdienst van invloed was op de verrassende uitslag. Later kwam hij terug op die uitspraak en suggereerde Zuckerberg dat het bedrijf geen idee had wat er gebeurd was.

The Intercept ontdekte dat Facebook wellicht beter op de hoogte was van de mogelijkheden tot manipulatie dan beweerd werd. Het bedrijf onderhoudt een pagina met voorbeelden van ‘succesverhalen’ waarin wordt uitgemeten hoe de dienst argeloze gebruikers weet aan te zetten tot aankopen van producten en dergelijke. Die voorbeelden van beïnvloeding zijn onderverdeeld in secties als ‘Reizen’, ‘Onderwijs’, ‘Gaming’, etcetera. Een van de secties is echter weggehaald en wel met de naam ‘Overheden en politiek’.

In die nu verdwenen sectie stond onder meer een ‘succesverhaal’ over het beïnvloeden van de verkiezingen in Schotland. Er wordt uitgelegd hoe de nationalistische SNP met behulp van Facebook een overweldigende verkiezingszege behaalde. Een woordvoerder van het het pr-bureau Industrial New Media dat de campagne voerde stelt in een citaat op de pagina:

“Ik denk niet dat Schotland zonder Facebook en de middelen die het campagnevoerders aanbiedt, zou zijn waar het nu is op het gebied van volksvertegenwoordiging. Of het nu gaat om het bouwen van banden met kiezers door middel van content en gesprekken, het in het juiste perspectief plaatsen en weerleggen van bevooroordeelde journalistiek en laster van de oppositie of het enthousiasmeren van mogelijke kiezers, Facebook is nu een permanent cilinder van de SNP campagnemachine.”

Het reclamepraatje over de propagandakracht is nog steeds te lezen via de directe url, zoals ook een ander verhaal over manipulatief stembussucces in Florida. Daar was een politicus die de Spaanstalige kiezer wilde lokken in staat om zich specifiek te richten op voetballiefhebbers, een sport die in de VS vooral onder latino’s populair is.

Facebook gaf aan The Intercept geen antwoord op de vraag waarom de sectie ‘Overheden en Politiek’ stilletjes is verwijderd uit het aanbod van ‘succesverhalen’. Misschien vond Zuckerberg het bij nader inzien toch niet zo’n gewenst succes.

cc-foto: Michael Tapp

Geef een reactie

Laatste reacties (3)