Werk.nl lag er afgelopen weekend weer uit ... Verplaatsing van taken van de werkcoach naar de website wil zo niet vlotten
Je zou het niet geloven als je bedenkt hoe vaak en hoe frequent de website eruit ligt, maar Werk.nl heeft een lieve duit gekost. Sinds zijn oprichting heeft uitkeringsinstantie UWV 3 miljard euro uitgegeven aan ICT. Dat blijkt uit onderzoek van het Leidsch Dagblad.
Afgelopen weekend was het weer zover. Werk.nl ging offline voor een systeemupdate. Dinsdag kampte het digitale loket voor werkzoekenden door onbekende redenen met een storing. Hierdoor konden tijdelijk online geen uitkeringen worden aangevraagd of sollicitaties worden doorgegeven.
Het UWV moest terugvallen op telefonisch contact met cliënten. Dit terwijl de cliënt de afgelopen jaren is aangemoedigd om steeds meer online en zelfstandig te regelen, in plaats van bellen met de werkcoach die ze wordt toegewezen. Het UWV moet vanwege bezuinigingen ook fors inkrimpen. In het voorjaar kondigde de uitkeringsinstantie aan dat zij 2000 banen moet schrappen.
Uit de jaarverslagen blijkt dat het UWV jaarlijks ongeveer een kwart miljard euro uitgeeft aan automatisering; vorig jaar nog 235 miljoen. De hoge kosten komen volgens het UWV door de complexiteit van het werk.