11

Falende spoorbedrijven op het matje bij overheid

NS krijgt maximale boete van 2,75 miljoen wegens ontevreden reizigers … ProRail krijgt berisping van staatssecretaris Mansveld 

NS en ProRail moeten alles op alles zetten om de oorzaak van de storingen op 22 januari en 2 februari te achterhalen en in de toekomst te voorkomen, laat staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur weten aan de Tweede Kamer. “Reizigers moeten immers kunnen rekenen op een betrouwbare en voorspelbare treinreis.”

Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.

Boetes voor NS
De overheid heeft de NS de maximale boete van 2,75 miljoen euro opgelegd omdat NS-klanten vorig jaar niet tevreden genoeg waren over het bedrijf. Ook wordt een voorlopige boete uit 2013 definitief gemaakt.

In 2014 gaf 76 procent van de reizigers de NS een 7 of hoger als rapportcijfer. In 2013 was dat 75 procent. De vervoerder heeft dus niet echt beter gepresteerd, had ze dat wel gedaan was de boete van 2013 kwijtgescholden. Over 2014 krijgt NS de maximale boete.

Uit cijfers van het ministerie blijkt dat vorig jaar 92 procent van de reizigers op tijd aankwam, dat is 2 procent meer dan in 2013. Maar reizigers zijn niet tevreden over de stiptheid van treinen. Ook wordt er geklaagd over drukke treinen tijdens de spits en kon men regelmatig geen zitplaats vinden. Ook vinden reizigers dat ze te weinig conducteurs zien.

Wel voelden reizigers zich veiliger op de stations en waren postief gestemd over de reisinformatie, maar dat was voor het ministerie niet voldoende.

Onderzoek bij ProRail
ProRail laat naar aanleiding van de storingen in de eerste twee maanden van 2015 onafhankelijk onderzoek uitvoeren. Staatssecretaris Mansveld laat aan de Tweede Kamer weten:

ProRail analyseert nu samen met haar leveranciers welke aanvullende maatregelen mogelijk en wenselijk zijn om de kwetsbaarheid van stroomvoorzieningen verder terug te dringen en de redundantie van de computersystemen te versterken.

ProRail komt eind maart met een rapport over de onderzoeksresultaten.

De Volkskrant: Maximale boete voor NS vanwege ontevreden klanten
BNR: Mansveld moet met storingsrapport komen

Cc-foto: Markus Keuter

Geef een reactie

Laatste reacties (11)