28

Foodbabe dwingt bierbrouwer tot openheid

'Sociale media spelen een steeds grotere rol in het controleren van de voedingsindustrie'

De Amerikaanse Vani Hari, die blogt onder de naam Food Babe, heeft met een sociale media campagne de grootste bierbrouwer van de wereld AB InBev zover gekregen dat het alle ingrediënten in hun bieren openbaar heeft gemaakt.

Nadat Hari op haar blog een campagne voor openheid was begonnen stroomden de handtekeningen binnen. 36 uur en 44.000 online-handtekeningen later ging de brouwer overstag.


Food Babe bestaat nu drie jaar en heeft als doel duidelijkheid te verschaffen over wat er allemaal in ons voedsel zit. Intussen heeft ze voedingsproducenten met een geschatte marktwaarde van 364 miljard dollar verplicht om ingrediënten te schrappen. Zo heeft de broodjesketen Subway bijvoorbeeld eerder dit jaar een stof, die gebruikt wordt om yogamatten te fabriceren, uit hun sandwiches verwijderd.

Volgens voedingswetenschapper professor Paul Berryman neemt de invloed van sociale media op de voedingsindustrie wereldwijd toe: “Het is in steeds grotere mate belangrijk voor bedrijven die voedsel en drank produceren om de socialemedialobbygroepen gunstig te stemmen aangezien ze steeds meer in kracht winnen.”

Lees hier Foodbabe

Geef een reactie

Laatste reacties (28)