25

Foodwatch: stop met kinderreclame voor ongezond ontbijt!

Nationaal Schoolontbijt schotelt Venz hagelslag voor aan 400.000 kinderen... kindermarketing op school zou verboden moeten worden

Volgende week krijgen 400.000 kinderen op school het Nationale Schoolontbijt, een landelijke actie om kinderen bewust te maken van het belang van een goed ontbijt. Dat is een goede actie, want steeds minder kinderen ontbijten voordat ze naar school gaan. Nog maar de helft neemt bewust de tijd om te ontbijten en dat is niet goed voor hun fysieke en geestelijke ontwikkeling. Een goed initiatief dus, zou je zeggen. Minder goed is dat het Nationale Schoolontbijt wordt gesponsord door onder andere de merken Eru, Milner, Appelsientje en Venz. Merken die, volgens consumentenorganisaties als Foodwatch niets met gezond ontbijten te maken hebben en teveel zout, suiker en vet bevatten.

Volgens Foodwatch is het schoolontbijt gekaapt door de voedselindustrie. Door gratis producten te leveren ‘dringen de fabrikanten de scholen binnen, waar ze jonge kinderen bestoken met slimme marketingtechnieken’.

“Het initiatief om kinderen te leren goed te ontbijten is fantastisch, zegt Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. Maar we moeten niet willen dat voedselbedrijven zoals Venz en ERU zich bezighouden met educatie van onze kinderen. Zeker niet op plekken waar ouders geen toezicht hebben. De voedselbedrijven hebben totaal andere belangen dan kinderen écht gezond te laten eten. Het Nationaal Schoolontbijt illustreert dit heel duidelijk. Als het Nationaal Schoolontbijt écht het goede voorbeeld wil geven, dan staat er óók groente en fruit op tafel, en géén hagelslag of te zoute smeerkaas.”

Veel te zout
Voedingscentrum
Hoewel het Voedingscentrum het evenement ondersteunt, voldoet de inhoud van de ontbijtpakketten volgens Foodwatch niet aan hun eigen voorwaarden voor een ‘goed ontbijt’. Het ontbijt is ook niet samengesteld volgens de uitgangspunten van de ‘gezonde schoolkantine’-campagne van het Voedingscentrum.  Zo bevat de smeerkaas van Eru die tijdens het ontbijt wordt geserveerd bijvoorbeeld teveel zout. De smeltzouten van ERU Kids maken de smeerkaas zouter dan gewone kaas en anderhalf keer zo zout als 30+ kaas.

Geen marketing bij kinderen
Maar het grootste bezwaar dat Foodwatch maakt, is dat de marketingtechnieken van de voedselproducenten niet bij de leerlingen van basisscholen moeten terechtkomen. De rol van scholen is onder andere om kinderen tot kritische burger te onderwijzen, aldus de consumentenorganisatie. Reclame van voedselbedrijven – die er juist alleen maar op uit zijn om kinderen van hun producten te gaan laten houden – heeft daar natuurlijk niets mee te maken. Hoe meer reclame voor producten die niet per definitie gezond zijn, hoe groter de kans op overgewicht. Een op de zeven kinderen is nu te dik en Foodwatch wil daarom dat er wetgeving komt die het onmogelijk maakt voor voedselbedrijven om reclame te maken op scholen.
Rapport
Op de website van Foodwatch staat een uitgebreid rapport over kindermarketing. Maar liefst 85% van het voedselaanbod voor kinderen bleek te zoet, te zout en/of te vet.

Ook het bekende weblog Foodlog maakt zich boos over de voorlichtingscampagne en schrijft: “Wij stellen de hamvraag maar: is het belangrijk dat kinderen leren ontbijten of dat ze gezond leren eten? Wat gezond is?”

CC foto: Marina Noordegraaf

Geef een reactie

Laatste reacties (25)