Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Gehandicapte en trein nog steeds geen match

  •  
07-03-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
50 keer bekeken
  •  
ANP-rolstoel_trein300.jpg
NS loopt miljoenen omzet mis door perrons en treinen niet aan te passen. Minister beloofde voor 1 maart oplossing. Die is er nog lang niet
Gehandicapten durven nog steeds nauwelijks met de trein, schrijft Metro woensdag. Perrons en treinen zijn niet aangepast. Er is wel assistentie van NS-personeel mogelijk, maar vakbond FNV constateert dat het daarbij vaak mis gaat. De Roos Prommenschenckel Stichting, die de belangen van mindervaliden behartigt, rekende uit dat de treinangst van gehandicapten de NS zo’n 40 miljoen euro aan omzet kost. De installatie van liften zou spooruitbater 8 miljoen euro kosten. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) beloofde voor 1 maart met een plan te komen, maar daar is niets van terecht gekomen.
Reizen met de trein is voor veel gehandicapten nog steeds, op z’n zachtst gezegd, een uitdaging. Wie met een rolstoel de trein in wil moet drie uur van tevoren bellen, zodat er NS-medewerkers op het perron staan om te helpen. Wie in de spits wil reizen, moet dat zelfs de avond ervoor voor half acht melden. Assistentie is er alleen op de grotere stations; op 175 van de 285 NS-station is geen hulp te bestellen. De regels staan niet toe dat conducteurs helpen, schrijft Metro.
Vakbond FNV concludeert, na een rondgang langs leden bij de afdeling Tickets & Service van de NS, dat er veel mis gaat met de assistentie aan reizigers in een rolstoel of scootmobiel. De invalide zit vaak in een ander rijtuig dan doorgegeven, de trein komt onverwacht op een ander perron aan of de plek waar de invalide zit is uitgerekend bij het smalle gedeelte van het perron. De FNV wil eenduidig beleid. De vakbond praat er donderdag over met de NS.
De Roos Prommenschenckel Stichting wil dat er liften komen waarmee gehandicapten zonder assistentie de trein in kunnen. Het is een tussenoplossing, want op termijn moeten perrons en treinen gelijkvloers komen te liggen. De NS streeft ernaar dat in 2030 rond te hebben, al suggereerde minister Schultz van Haegen van infrastructuur laatst al die datum op te rekken. Na een motie beloofde de minister voor 1 maart met een oplossing te komen. Daar is het nog niet van gekomen, aldus Metro.
Mis niets: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.