Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Hardlopen was nooit zo kleurrijk

  •  
20-05-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
colorrun300.jpg
Net5 haalt 'The Color Run' naar Nederland ... Denk: Hindoeïstisch Holifeest en Disneyland's World of Color show
Hardlopen hoeft geen saaie exercitie te zijn. Net5 heeft dat goed begrepen en haalt The Color Run, de van oorsprong Amerikaanse hardloop ronde, naar Nederland. Deelnemers van de vijf kilometer race worden iedere kilometer begooid met kleurrijke poeders, zoals we die kennen van het Hindoeïstische Holifeest. Al hardlopend vormt de meute een fantastisch kleurrijk pallet. Er doen vijfduizend deelnemers aan mee.
De eerste Color Run werd gehouden in Tempe, Arizona (Verenigde Staten) en is verzonnen door Travis Snyder. Hij liet zich inspireren door het Hindoeïstische Holifeest (het lentefeest) en Disneyland’s World of Color show, een hydrotechnische show waarbij fonteinen van LED lampen worden voorzien en een prachtig gekleurd waterspektakel houden.
Toen Snyder de Color Run verzon had hij zich niet kunnen inbeelden hoe populair de run zou worden. In Amerika alleen al is het uitgegroeid tot een evenement waar meer dan 600.000 mensen aan meededen. Inmiddels gaat het razendsnel de wereld over, met runs in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Thailand, Maleisië, Australië (video) en nu dan ook in Nederland.
Tijd en snelheid zijn bij deze run van 5 kilometer niet belangrijk. Het gaat om het plezier dat je hebt.
Binnen 20 minuten was de run in Amsterdam compleet uitverkocht. Maar wie graag mee wil doen, niet gevreesd: de vraag is zo groot dat de run binnenkort ook in andere delen van het land georganiseerd zal worden. Houd de officiële Facebookpagina van de organisatie in de gaten voor meer informatie.
Dat de run zo razend populair is, is volgens sport en media-adviseur Gijsbregt Brouwer niet zo vreemd. The Color Run komt volgens hem niet uit de lucht vallen, maar past in een trend waarin sport leuker wordt gemaakt. “Denk hierbij aan de mud runs , of aan ‘ We Own The Night ‘, de nachtelijke run van Nike voor vrouwen. Sport wordt steeds meer onderdeel van een lifestyle gemaakt”, verklaart Brouwer desgevraagd aan de redactie van Joop.
Brouwer juicht deze manier van sporten aan, onder meer vanwege het sociale aspect:
Je schrijft je niet alleen in, dat doe je met vrienden of vriendinnen. Het maakt ook niet uit hoe snel je bent, al leg je de gehele vijf kilometer bijna wandelend af. De momenten waarop je begooid wordt met verf zijn bovendien momenten waarop je even geniet, om je heen kijkt en nog wat ravot.

Meer over:

nieuws, lekker
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.