Laatste update 18 maart 2018, 10:16
12

Hoe Trumps campagne privacy schond en Facebook misbruikte

Een ex-medewerker van onderzoeksbedrijf Cambridge Analytica Christopher Wylie heeft aan de Britse kant Observer onthuld hoe het bedrijf de gegevens van miljoenen Facebookgebruikers zonder toestemming heeft gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump. Het bedrijf bouwde een computerprogramma dat de keuze van Amerikaanse kiesgerechtigden kon voorspellen en beïnvloeden. Cambridge Analytics is in handen van miljardair Robert Mercer en werd destijds geleid door Steve Bannon, de belangrijkste adviseur van Trump.

Amerikaanse Facebookgebruikers werden begin 2014 betaald om een persoonlijkheidstest in te vullen in de app thisisyourdigitallife. Vervolgens werden ook de gegevens van hun ‘vrienden’ opgeslagen. Op basis van de pagina’s en de berichten die een gebruiker ‘leuk’ vindt kon een complex persoonlijkheidsprofiel worden geschetst. Er stond in de profielen onder andere de sekse, geaardheid, intelligentie, jeugd en politieke voorkeuren van de gebruikers.

Zo konden er gepersonaliseerde politieke advertenties naar potentiële kiezers worden gestuurd, gebaseerd op hun persoonlijke achtergrond en voorkeuren. Wylie licht toe: “We gebruikten Facebook om miljoenen profielen op te slaan. En bouwden modellen om informatie over hun te exploiteren en hun innerlijke demonen aan te spreken. Dat was de basis waar het hele bedrijf op gebouwd is.”

Volgens de Observer wist Facebook al eind 2015 dat de gegevens van buitenproportioneel veel gebruikers waren opgeslagen. Het bedrijf lichtte echter de gebruikers niet in en nam slechts minimale stappen om de gegevens van de meer dan 50 miljoen gedupeerden weer veilig te stellen. Dit heeft Facebook inmiddels bevestigd.

The New York Times heeft ontdekt dat er nog kopieën van de verzamelde gebruikersdata van Cambridge Analytica online te vinden zijn.

Facebook spreekt niet van een gegevenslek, maar wel van het mogelijk overtreden van de regels van het platform. Het beleid van het platform stelt dat gegevens van ‘vrienden’ alleen gebruikt mogen worden om de gebruikerservaring van een app te optimaliseren. Het mag niet gebruikt worden voor advertenties. Vrijdag kondigde Facebook aan Cambridge Analytica van het platform te schorsen tot er meer informatie bekend is over het gebruik van de gegevens.

CC-foto: jpmatth 

Geef een reactie

Laatste reacties (12)