Ongevoelige robots plaatsen reclame Van Lanschot bank bij onthoofdingsbeeld
Targeting, noemen ze het met zo’n typisch marketing oorlogsterm. Advertenties worden niet meer door mensen geselecteerd maar door software die websitebezoekers reclame voorschotelt op basis van data over de betreffende internetgebruiker. Zo bijvoorbeeld: Zit je in Nederland of heb je Nederlands als taal ingesteld op je computer, dan krijg je Nederlandse advertenties op een Spaanse website.
Dat klinkt als een slim systeem maar het probleem is dat de software geen flauw benul heeft van wat het eigenlijk doet. Dat leidt tot pijnlijke en soms afschuwelijke combinaties. In dit geval met een advertentie van Van Lanschot bankiers bij een foto van gijzelaars die op het punt staan te worden omgebracht door terroristen van IS. De combinatie van tekst en beeld is meer dan smakeloos.
Het wordt tijd dat media stoppen met het adverteren bij dit soort beelden. Maak die software slimmer, label dergelijke leedfoto’s zo dat er geen advertenties meer bij verschijnen. Robots zijn handig, maar zet het verstand niet uit. En als het niet kan dan moeten bedrijven als Van Lanschot maar overstappen op een ander advertentiesysteem.
cc-foto voorpagina: César Astudillo / beeld reclame hierboven: International Business Times