'Ivoorhandel neemt toe door Google advertenties'
• 05-03-2013
• leestijd 1 minuten
Milieuorganisatie Environmental Investigation Agency ontmaskert advertenties voor ivoren stempels en bedreigde walvissoorten
De handel in ivoor neemt toe omdat Google daar reclame voor maakt. Dat meent milieuorganisatie Environmental Investigation Agency (EIA). De actiegroep heeft Google gemaand 10.000 advertenties terug te trekken die verkoop van ivoor promoten.
Het illegale ivoor wordt verwerkt in ‘hanko’, kleine stempels die in Japan worden gebruikt voor het waarmerken van documenten en handtekeningen. De verkoop van ivoor wordt voor 80 procent gepromoot door advertenties voor hanko-stempels.
Google heeft in haar advertentieregels laten opnemen producten van bedreigde diersoorten niet te ondersteunen. Toch doen ze dat volgens
EIA. En niet alleen voor ivoor maar ook voor producten die gemaakt zijn van bedreigde walvissoorten zoals van vinvissen uit IJsland en producten van dieren die worden uitgemoord in Taijji, ook wel bekend als ‘The Cove’ waar ieder jaar illegaal dolfijnen worden gevangen en vermoord.
Volg Joop op
Twitter , vind Joop leuk op
Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.