Laatste update 12:50
26

Kabinet doet publieke omroep tekort

Shula Rijxman, stelt in een opiniestuk in het AD dat het kabinet in het regeerakkoord het belang van de publieke omroep benadrukt – “Een sterke publieke omroep is onmisbaar voor een vitale democratie” – maar in de praktijk laat die waardering te wensen over. Sterker nog, er dreigt zelfs een extra korting van tientallen miljoenen omdat er “te weinig reclamegeld” wordt binnengehaald.

Rijxman constateert dat de publieke omroep goed presteert:

Het seizoen 2018 is bijna halverwege en we hebben een goede periode achter de rug, of het nu om de waardering of om de kijkcijfers gaat. Van het ongekende succes van NPO Radio 2 als grootste zender van Nederland tot ons snel groeiende platform NPO Start. Van de Luizenmoeder tot Mindf*ck, van Zondag met Lubach tot Wie is de Mol?, van de scoops van Nieuwsuur tot de prachtige kinderprogramma’s van Zapp en Zappelin.

Die prestaties staan echter onder druk door de zoveelste bezuinigingsronde in plaats van dat het kabinet de omroepen beloont en in staat stelt te verbeteren en innoveren:

Als het kabinet ons net zo zou behandelen als zo ongeveer alle andere sectoren, had de publieke omroep jaarlijks zo’n 200 miljoen meer kunnen besteden aan nog mooiere, betere, relevantere producties van en voor ons allemaal. (…) Wij hebben geleverd, Haagse politici; waar blijven úw daden?

Rijxman wijst en passant ook op John de Mol die in rap tempo een mediaimperium uit de grond aan het stampen is en de machtspositie die hij daardoor gaat innemen.

Hij vecht met ons tegen de oprukkende macht van Facebook en Google, al houdt hij de mogelijkheid open om ooit alles weer aan diezelfde Googles of Facebooks te verkopen. De Mol was al eigenaar van de radiostations 538, Sky Radio, Radio 10 en Veronica, alsmede de SBS-televisiezenders. Nu lijft hij het ANP in en wordt zo hofleverancier van alle concurrenten.

cc-foto: Jorrit Lousberg / Mediawijzer

Geef een reactie

Laatste reacties (26)