5

Kassa wint zaak van telecombedrijf Pretium

Amsterdamse Hof geeft Kassa op alle punten gelijk … Telecombedrijf Pretium moet dwangsom van 20.000 terugbetalen

Pretium is een Telecombedrijf waar in de media vaak over wordt bericht. Ook Kassa van BNN-Vara besteedde er meerdere keren aandacht aan. Zo maakte het programma een reportage over een oude vrouw die in de weken voor haar overlijden niet meer kon bellen door een storing en dat Pretium deze storing niet had verholpen. Pretium schakelde een advocaat in en Kassa moest een dwangsom van 20.000 euro betalen.


Maar na jaren van juridische strijd maakte de rechter vandaag bekend dat Kassa de dwangsom niet meer hoeft te betalen. Pretium moet de dwangsom nu terugbetalen.

Wat er aan vooraf ging
In 2012 liet Kassa zien hoe vooral ouderen zonder dat ze het weten klant zijn geworden van het telecombedrijf Pretium en dat het moeilijk voor ze is om van dat abonnement af te komen. De uitzending begon met een reportage over mevrouw Glas. Haar nicht vertelt dat haar oude tante aan het eind van haar leven niet meer kon bellen door een storing en dat Pretium deze storing niet heeft verholpen, ondanks meerdere verzoeken daartoe. Nadat Pretium een advocaat in had geschakeld, moest Kassa dat onderdeel van de uitzending van de site halen en rectificeren. De rechtbank oordeelde dat Kassa niet voldoende kon onderbouwen dat de storing die ervoor zorgde dat mevrouw Glas niet kon bellen, door Pretium kwam. Maar woensdag oordeelde het Hof anders: Pretium heeft nagelaten te controleren of de aansluiting van mevrouw Glas werkte, terwijl haar nicht wel regelmatig een melding van eens storing had gedaan. De reportage vindt volgens het Hof ‘voldoende steun in de feiten’, wat wil zeggen dat er niet onrechtmatig tegen Pretium heeft gehandeld.

Enorme opsteker
In een reactie laat Kassa-eindredacteur Marieke Rietkerk weten:

“We zijn natuurlijk verschrikkelijk blij met deze uitspraak. Dit is niet alleen voor het team van Kassa een enorme opsteker, maar ook voor alle andere journalisten die over Pretium berichten. Het bedrijf gaat altijd onmiddellijk procederen en dan moet je stevig in je schoenen staan voor je opnieuw een verhaal maakt. Dat we nu gelijk hebben gekregen is een geweldig compliment voor de redactie.

Premium voert vaak zaken tegen de media die kritisch verslag doen van de werkwijze van het bedrijf, iets wat hoorde rechter eerder al ‘procedeerlust’ werd genoemd.

Het telecombedrijf spande eerder ook al zaken aan tegen de TROS, de Volkskrant, AD, en TC Tubantia. Dit soort zaken kosten de media veel geld en tijd, waardoor ze terughoudender kunnen worden in hun berichtgeving met als gevolg dat kritische verslaggeving onder druk komt te staan.

Sinds 2007 heeft Kassa meerdere keren reportages gemaakt over de praktijken van Pretium en de ouderen die daar vaak de dupe van werden. Er werden in totaal negen rechtszaken gevoerd. De Vara heeft uiteindelijk alle rechtszaken tegen Pretium gewonnen.

Geef een reactie

Laatste reacties (5)