Lidl legt voortaan e-mailverkeer plat tussen 18.00 uur en 07.00 uur
• 31-08-2018
• leestijd 1 minuten
In een poging de werknemers wat meer lucht te geven tussen werkdagen in, zal supermarktketen Lidl in België en Luxemburg interne e-mails vertragen. Een e-mail die ’s avonds wordt verstuurd naar een collega, zal pas de volgende morgen om 07.00 in de betreffende mailbox terecht komen. Op die manier kunnen medewerkers ‘hun hoofd volledig leeg maken,’ zegt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl tegen
De Morgen. Een opmerkelijk besluit voor een bedrijf dat 24 uur per dag in touw is met bevoorrading en andere logistieke werkzaamheden.
De Morgen schrijft over de kwestie: Pobos, het adviescentrum gespecialiseerd in burn-out en trauma’s, vindt die onbereikbaarheid ‘essentieel om mentaal tot rust te komen. Het fenomeen van mailen na de werkuren kan een belangrijke oorzaak van verhoogde stress zijn, wat kan leiden tot burn-out. Je geest moet de tijd krijgen om te herstellen en te recupereren na een dag vol prikkels,’ zegt Anouck Heulot, psychologe bij Pobos.
Of de maatregel ook voor Lidl vestigingen in Nederland of andere landen gaat gelden is nog niet duidelijk. Of het voorbeeld navolging zal krijgen bij andere bedrijven zal de tijd leren.