18

McDonald’s verkozen tot ‘Liegebeest’ van het jaar

Eerlijkheidscampagne van de fastfoodketen vergeet te vertellen dat de kip plofkip is

McDonald’s is verkozen Liegebeest van 2013. De fastfoodketen krijgt de ‘prijs’ omdat het bedrijf op de website het gebruik van plofkip ontkent.


De trofee voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn werd zaterdagavond uitgereikt in het VARA-programma Kassa. Organisator Wakker Dier had dit jaar vijf kandidaten genomineerd voor de prijs. 

De tweede en derde prijs gaan respectievelijk naar Friesland Campina en het Duurzaam Paling Fonds. Arla Natura werd vierde. Wakker Dier trok de nominatie (plof)kip met pesto van Albert Heijn Excellent in, nadat AH woensdag bekend maakte de plofkip door kip met het Beter Leven kenmerk te vervangen.

Volgens Wakker Dier probeert McDonalds zich via reclamespotje een ‘eerlijk’ imago aan te meten. Maar in de tv-campagne waarin McDonald’s ‘eerlijk’ vertelt over de achtergrond van haar rundvlees, tomaten, friet en sla, wordt de plofkip verzwegen.

Wakker Dier:

McDonald’s is een echte ‘greenwash kampioen’: mooie sier maken met sla van het land, maar ondertussen gewoon blijven kiloknallen met plofkipnuggets!”

Wakker Dier organiseerde de verkiezing voor de vijfde keer. Vorig jaar won Iglo de verkiezing.

Geef een reactie

Laatste reacties (18)