19

‘Mens heeft nu kortere aandachtsspanne dan een goudvis’

Canadees onderzoek concludeert dat door het gebruik van onder andere smartphones ons concentratievermogen verder is gedaald

Het gaat bergaf met onze concentratie. De gemiddelde mens zou zo geobsedeerd zijn met draagbare technologie, sociale media en een overvloed aan informatie dat we ons nog moeilijk voor lange tijd kunnen focussen. Sterker nog, we blijken nu een kortere aandachtsspanne te hebben dan een goudvis.

Dat meldt het AD op basis van een onderzoek onder 2.000 Canadezen, waarbij gebruik werd gemaakt van enquêtes en hersenscans. De krant schrijft:

De resultaten zijn op het eerste gezicht ontnuchterend. Volgens een onderzoek uit het jaar 2000 bleken Canadezen gemiddeld een aandachtspanne van 12 seconden te hebben. Dat cijfer is nu teruggezakt tot 8 seconden, een volledige seconde korter dan de aandachtspanne van een goudvis.

Het onderzoek was opgezet om te achterhalen wat de impact van draagbare toestellen en de gemakkelijke toegang tot digitale media en informatie op ons dagelijkse leven is. 44 procent van de deelnemers zei daardoor moeite te hebben om gefocust te blijven op een taak. En 37 procent gaf toe dat het ertoe leidde dat ze hun tijd niet nuttig wisten te besteden, waardoor ze bijvoorbeeld in het weekend moesten overwerken. 

CC Foto: Benson Kua 

AD: ‘Minder concentratie dan een goudvis door apparaten’ 

Geef een reactie

Laatste reacties (19)