36

Misleiding online games wordt onderzocht

Via gratis spelletjes op social media als Hyves worden kinderen toch verleid om 'extra producten' te kopen ... In de online gamesector gaat jaarlijks een half miljard euro om

De Consumentenautoriteit gaat onderzoek doen naar het misleiden van kinderen en jongeren via gratis online spelletjes. Directeur Bernadette van Buchem zegt in het AD regelmatig meldingen te krijgen dat het online gamen jongeren maandelijks tientallen euro’s kost. De spellen zelf zijn vaak gratis, maar wie verder wil komen moet betalen voor digitale producten of extra diensten.

“Wij willen in kaart brengen in hoeverre er sprake is van misleiding via online games en hoe vaak dit voorkomt”, legt de directeur uit. Ouders kunnen misstanden melden bij de website van Consuwijzer. In de Nederlandse gamesector gaat jaarlijks een half miljard euro om. Ook game-apps voor op de smartphone worden door sommige makers eerst gratis aangeboden. Wie door wil naar een volgende level moet dan betalen.

Ook gaat de Consumentenautoriteit naast de online spelletjes de naleving van garantieregels rond mobiele telefoons onderzoeken. Van Buchem krijgt veel klachten van consumenten die van het kastje naar de muur worden gestuurd en dat reparaties lang duren.

Het afgelopen jaar heeft het online shoppen ook een opmars gemaakt, en daarmee ook het aantal onbetrouwbare webwinkels. De autoriteit duikt ook in deze business. Het komt voor dat webshops de bestelde producten niet leveren of het geld niet terugbetalen als de koper binnen de wettelijke termijn van de koop afziet.

AD: Internetspelletjes misleiden jongeren
cc-foto: Still www.hyves.nl
Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (36)