Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Moet Hilversum vrezen voor Netflix?

  •  
23-07-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
netflix300.png
PwC waarschuwt voor invloed on-demand-dienst … Gaat Nederland de VS achterna?
“Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix”, schrijft de Amsterdamse krant Het Parool donderdag. In tegenstelling tot wat men tot nu toe aannam – dat onlinediensten bovenop het gewone kijkgedrag zouden komen – zullen diensten als Netflix kijkers juist wegkapen van de traditionele zenders. De krant baseert zich op een onderzoek van PricewaterhouseCoopers, dat de situatie in de VS onderzocht.
In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.
De afwezigheid van reclame is één van de redenen waarom Netflix en HBO in de VS zo succesvol zijn. Reclame is in Nederland veel minder prominent onderdeel van de Nederlandse tv.
Het zijn overigens vooral jongeren die veranderen van medium. In de jongste groepen is een daling van 25 procent te zien, in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar is de daling tien tot vijftien procent. Als je dat doortrekt en de cijfers per leeftijdscategorie bekijkt, hebben in eerste instantie vooral Viacom (Nickelodeon, MTV, Comedy Central) te vrezen, gevolgd door Discovery Networks, RTL Groep, SBS Groep en tot slot de NPO.
cc-foto: Shardayy

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.