33

Moet Hilversum vrezen voor Netflix?

PwC waarschuwt voor invloed on-demand-dienst … Gaat Nederland de VS achterna?

“Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix”, schrijft de Amsterdamse krant Het Parool donderdag. In tegenstelling tot wat men tot nu toe aannam – dat onlinediensten bovenop het gewone kijkgedrag zouden komen – zullen diensten als Netflix kijkers juist wegkapen van de traditionele zenders. De krant baseert zich op een onderzoek van PricewaterhouseCoopers, dat de situatie in de VS onderzocht.

Tv-zenders in de Verenigde Staten hebben het afgelopen jaar te maken gehad met een kijkcijferdaling van zo’n 10 tot 15 procent. Dat komt door de video-on-demanddiensten als Netflix, maar ook Hulu en Amazon. Volgens PwC-onderzoeker Tom de Groeve gaat Nederland de VS achterna. De Groeve:

In de VS heeft één op drie huishoudens een video-on-demanddienst (behalve Netflix zijn er ook andere, zoals Amazon en Hulu) en daar zie je dalingen van tien tot vijftien procent in lineair televisiekijken. In Nederland heeft nu één op vijf à zes huishoudens een abonnement, maar de snelheid van de penetratie van de markt ligt heel hoog. Dus ik verwacht dat je over twee à drie jaar die dalingen hier ook gaat zien. Er wordt hier nog onderschat hoe hard dat gaat.

De Groeve wijst in zijn onderzoek ook op verschillen tussen de Verenigde Staten en Nederland; zo is kabeltelevisie in de VS een stuk duurder, maar ook wordt daar veel meer reclame uitgezonden. De Groeve:

De afwezigheid van reclame is één van de redenen waarom Netflix en HBO in de VS zo succesvol zijn. Reclame is in Nederland veel minder prominent onderdeel van de Nederlandse tv.

Het zijn overigens vooral jongeren die veranderen van medium. In de jongste groepen is een daling van 25 procent te zien, in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar is de daling tien tot vijftien procent. Als je dat doortrekt en de cijfers per leeftijdscategorie bekijkt, hebben in eerste instantie vooral Viacom (Nickelodeon, MTV, Comedy Central) te vrezen, gevolgd door Discovery Networks, RTL Groep, SBS Groep en tot slot de NPO.

Het Parool: Hilversum moet vrezen voor het gevaar van Netflix

cc-foto: Shardayy

Geef een reactie

Laatste reacties (33)