19

Nederlanders pakken vaker de internationale trein

NS International heeft in de het eerste half jaar van 2019 fors meer internationale treinkaartjes verkocht. Er was sprake van een toename van 13 procent, meldt Treinreiziger.nl. Ook in de twee jaar daarvoor nam het aantal verkochte kaartjes naar het buitenland al sterk toe.

De toenemende populariteit van de trein gaat vooralsnog niet ten koste van het vliegtuig. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal passagiers dat vliegt via Nederlandse luchthavens vorig jaar met 4,5 procent steeg. In de afgelopen vijf jaar was er sprake van een toename van 37 procent.

Zelfs van Brussel naar Amsterdam vlogen er vorig jaar nog 277.000 mensen – veelal overstappers. Eerder dit jaar nam de Tweede Kamer een voorstel van GroenLinks-parlementariër Suzanne Kröger aan om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen.

Nachttreinen
Er kan nog wel het een en ander gebeuren om de trein een aantrekkelijk alternatief te maken voor het vliegtuig. Zo zouden de Europese spoorwegmaatschappijen weer meer internationale nachttreinen kunnen laten rijden. De afgelopen decennia nam dat aantal juist flink af.

Zo schrapte Deutsche Bahn in 2014 een flink aantal verbindingen, waaronder de nachttrein van Amsterdam naar Kopenhagen. “In België, dat in 1997 nog 22 internationale nachtverbindingen telde, verdween de laatste nachttrein in 2008”, schreef Down to Earth Magazine destijds.

Ook de fiscale bevooroordeling van vliegtuigmaatschappijen – denk aan de belastingvrijstelling voor kerosine – is een probleem. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verklaarde eerder deze zomer dat het kabinet dat in Europees verband wil regelen.

Cc-foto: Rob Dammers

Geef een reactie

Laatste reacties (19)