Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Nepnieuws leidt bijna tot kernoorlog tussen Israël en Pakistan'

  •  
26-12-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
156 keer bekeken
  •  
7936190234_59e4bd3c76_z
De online verspreiding van nepnieuws is hardnekkig. Facebook kondigde eerder al aan ‘iets’ te zullen doen tegen de verspreiding ervan, maar dat betekent niet dat het volledig kan worden voorkomen. Ook bij Google is er geregeld ophef over onzin berichten. Zo was er in de Verenigde Staten onlangs nog een rel, omdat het eerste bericht dat bij Google naar boven komt wanneer je de vraag stelt of de holocaust ooit heeft plaatsgevonden, een bericht is waarin de holocaust wordt ontkend. Google zei hier in eerste instantie niets tegen te kunnen doen, want ‘vrijheid van meningsuiting’, maar besloot uiteindelijk gelukkig toch in te grijpen.
Nu heeft nepnieuws tot een clash tussen Pakistan en Israël geleid.
De Pakistaanse minister van Defensie Khawaja Asif heeft op Twitter Israël duidelijk gemaakt dat ook Pakistan over kernwapens beschikt. Hij deed dit nadat een Israëlische minister van Defensie in een artikel geciteerd zou worden, waarin de minister zou hebben gezegd dat Israël Pakistan met kernwapens zou vernietigen als dat land grondtroepen naar Syrië zou sturen om te strijden tegen IS. De minister van Defensie heeft dat echter nooit gezegd. De website waar het artikel op staat, staat erom bekend nepnieuws te verspreiden. Sterker nog, het is niet de huidige minister van Defensie die onterecht geciteerd wordt, maar het is ook nog eens een oud-minister, Moshe Ya’alon. De Pakistaanse minister van Defensie moet dus op basis van de kop alleen al hebben gedreigd met kernwapens.
Israël heeft overigens nog nooit officieel toegegeven over kernwapens te beschikken.
Juncker roept op tot actie tegen nepnieuws Jean-Claude Juncker, de president van de Europese Commissie, heeft sociale media opgeroepen om meer te doen ter bestrijding van nepnieuws. In een interview met het Duitse Funke Mediengruppe, zegt Juncker dat het in het belang is van bedrijven om in actie te komen, omdat ‘geloofwaardigheid hun belangrijkste troef is’. Volgens Juncker zijn Europeanen wel steeds beter in het herkennen van valse en echte nieuwsberichten, maar er moet desondanks meer gedaan worden om te voorkomen dat onzin nieuws verkiezingscampagnes kan beïnvloeden.

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.