Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nieuwsmonitor: 'Verdonk verloor niet door de media'

  •  
16-06-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
106 keer bekeken
  •  
verdonk-aan-het-roer-300px.jpg
Interne strubbelingen werden TON fataal
Vandaag nam Rita Verdonk afscheid van de Tweede Kamer. Trots op Nederland, de partij van Verdonk, is niet ten onder gegaan door een gebrek aan media-aandacht, maar door interne strubbelingen die gepaard gingen met een krachtig optreden van concurrent Geert Wilders (PVV) in politiek Den Haag, aldus de Nationale Nieuwsmonitor.
Rita Verdonk wist het zeker: haar verkiezingsnederlaag lag niet aan haarzelf, maar aan de media. “Wij leven in een mediadictatuur. De media bepalen welke partij interessant is voor de kiezer en welke niet. Als nieuwe partij kom je gewoonweg niet aan de bak.” Het verlies van haar zetel is de media dan ook aan te rekenen, zo zei ze in de Volkskrant:
“Het is aan de media te wijten dat Trots op Nederland geen plekje in de Tweede Kamer heeft gekregen.”
De afgelopen jaren heeft Verdonk meer aandacht gekregen van de media dan welke andere kleine partij dan ook, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Nieuwsmonitor. Niet een gebrek aan media-aandacht maar interne strubbelingen en een krachtig optreden van Wilders hebben de partij van Verdonk de das om gedaan.
In 2006 was Verdonk nog de meest genoemde persoon in de Nederlandse dagbladen. Alleen in De Telegraaf en in AD moest zij Marco van Basten voor zich dulden. Ook vanaf het moment dat zij alleen verder ging in de Tweede Kamer heeft zij veel aandacht gekregen in de Nederlandse dagbladen. Zeker in het voorjaar van 2008 waren alle ogen op Trots op Nederland (TON) gericht toen Verdonk met haar partij op een historisch hoogtepunt van 25 zetels stond in de peilingen.
De problemen begonnen in het najaar van 2008 toen Ed Sinke, de eerder opgestapte vertrouweling van Verdonk, een boekje opendeed over haar leiderschap. “Narcistisch”, noemt hij Verdonk. Deze golf van negatief nieuws zorgt voor een daling in de peilingen. Tegelijkertijd kan Wilders zich sterk profileren tijdens de algemene beschouwingen. Waar Verdonk keldert, stijgt Wilders. Ondanks een forse daling in de peilingen kan Verdonk blijven rekenen op ruime media-aandacht. Pas begin 2009 krijgt Wilders meer aandacht dan Verdonk, maar dan is Trots op Nederland al gedaald tot 5 zetels in de peilingen.
De media hebben vanaf dat moment tot en met de start van de campagne in mei 2010 gemiddeld per maand meer aandacht voor de PVV (178 artikelen) dan voor TON, maar toch kan Verdonk rekenen op aanzienlijke media-aandacht. Gemiddeld verschijnen er 80 artikelen per maand waarin Verdonk of TON wordt genoemd. Dit is bijna twee keer zoveel als een andere kleine partij, de Partij voor de Dieren. Alleen in de laatste weken voor de verkiezingen zien we een duidelijk verschil opdoemen. Waar Wilders vanaf 1 mei in 759 artikelen wordt genoemd, komt Verdonk met Trots niet verder dan 145 artikelen. Overigens nog steeds aanzienlijk meer dan de 116 artikelen over de Partij voor de Dieren.
Niet een gebrek aan aandacht maar interne verdeeldheid en een sterk optreden van Wilders heeft gemaakt dat TON de strijd om de zetels heeft verloren. Bij de start van de campagne stond de partij op 0 zetels in de peilingen. Een kleine partij vertegenwoordigt nu eenmaal minder kiezers en komt onderaan de verlanglijst van de media.
Foto: ©2006 Fantasmagor / Bart van de Hulsbeek

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.