22

Onderwijs veel beter dan gedacht

Cijfers spreken voor zich … CBS woordvoerder: ‘Kinderen zijn niet lastiger geworden, maar er zijn betere diagnoses gekomen’ … Nederland doet het vooral binnen Europa erg goed

Het gaat eigenlijk best goed met het onderwijs in Nederland. Op veel fronten gaat het zelfs beter dan voorheen, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Nederlandse kinderen worden over het algemeen hoger opgeleid, gaan langer naar school, halen vaker een diploma en meisjes doen het eigenlijk net zo goed als jongens.

In het AD wijst CBS woordvoerder Chantal Meltser er op dat de cijfers voor zich spreken. Vooral binnen Europa doet Nederland het goed. Op de ranglijst staat Nederland niet ver onder koploper Finland en staat zelfs boven Duitsland, een land waar kinderen het ook bovengemiddeld goed doen.

Onderwijsdeskundige Hans Luyten, onderzoeker aan de Universiteit Twente, vindt dat de CBS cijfers een goed algemeen beeld geven van het onderwijs. “En dat is lang niet slecht”, concludeert hij. “Natuurlijk kan het altijd beter, maar we mogen best wel eens trots op onszelf zijn.” Volgens hem wordt er vooral onterecht laatdunkend gedaan over het vmbo. In Nederland scoren deze jongeren in internationaal opzicht heel goed. Het zijn volgens Luyten juist de vwo’ers die het minder goed doen in internationaal opzicht.

Er wordt veel nadruk gelegd op wat niet goed gaat. Mensen hebben een soort Anton Pieck-beeld van het onderwijs met ‘vroeger was alles beter’. Cijfers bewijzen echter het tegendeel. Dat is toch prachtig.

Volgens Meltser heeft het speciaal onderwijs haar vruchten afgeworpen. “Er zijn hier maar weinig leerlingen die het echt heel erg slecht doen. Er is een toename van het aantal havisten vanwege goede doorstroming vanuit het vmbo.”

Zorgelijk is nog wel de kloof tussen niet-Westerse allochtonen en autochtonen. “Een relatief kleine groep die toch minder kansen heeft”, aldus Meltser. Ook opvallend is dat vooral jongens steeds vaker in het bijzonder onderwijs terecht komen, maar dat betekent volgens haar niet dat kinderen over de hele linie lastiger zijn geworden.

Het gaat eigenlijk om meerdere factoren, waarvan betere diagnoses er eentje is. Daarnaast is er meer bekendheid over gekomen en zien ouders en scholen in dat kinderen soms beter af zijn op het speciaal onderwijs. Dat verklaart grotendeels de groei.”

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (22)