22

Online kiosk Blendle: redding of ondergang van de journalistiek?

'Geldverslindend handig', oordeelt een gebruiker over online kiosk die maandag van start gaat

Maandagmiddag gaat Blende van start. Het moet een soort iTunes voor de journalistiek worden. Lezers kunnen via de online kiosk losse stukken uit Nederlandse kranten en tijdschriften kopen. Of het de redding van de journalistiek wordt? Bedenkers Alexander Klöpping en Marten Blankensteijn (allebei 27) geloven erin. Een testpanel van enkele duizenden personen is voorzichtig positief, evenals de branche, maar er is ook kritiek, schrijft de Volkskrant.

Een artikel lezen in Blendle gaat met een enkele klik. De kosten – tussen de 10 en 89 eurocent – worden automatisch van een aangeschaft tegoed afgeschreven. Klik je per ongeluk, dan kun je binnen vijftien seconden kosteloos terug. Ben je na het lezen niet tevreden, dan wordt het geld teruggestort, aldus de Volkskrant. Blendle heeft naar eigen zeggen tienduizend gebruikers per dag nodig om in ieder geval gedane investeringen eruit te halen.

Naast kiosk is Blendle ook een sociaal netwerk; je kunt mensen volgen en zelf gevolgd worden. Een verslaggeefster van dagblad Trouw vindt dit een minpunt:

Is dit wéér een sociaal medium dat aan de lijst met Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn kan worden toegevoegd? Is dit wéér een plek waar dezelfde mensen die op Twitter ook nadrukkelijk aanwezig zijn, hun mening gaan verkondigen?

Uitgevers werken er massaal aan mee, omdat ze, net als Klöpping, hopen dat de generatie die is opgegroeid met gratis nieuws – zoals op NU.nl – door Blendle weer bereid zal zijn te betalen voor nieuws en achtergronden. Tegelijkertijd maken de uitgevers zich zorgen dat Blendle-abonnees hun krant zullen opzeggen, omdat ze liever losse artikelen kopen en zo ook nog goedkoper uit zijn.

De afgelopen maanden testte een panel van enkele duizenden personen de online bibliotheek al. De geluiden zijn vrijwel eenduidig positief. De Volkskrant liet Blendle zelf nog eens testen door 31 gebruikers, uiteenlopend van 18 tot 68 jaar (gemiddelde leeftijd: 39):

Afgaande op de eerste reacties verlaagt Blendle de betaaldrempel als gehoopt. ‘Geldverslindend handig’, oordeelt een gebruiker. ‘Het ziet er gelikt uit’, zegt een ander. ‘En je hebt niet het idee dat je veel betaalt, ook al is dat wel zo. Dat is ook meteen het grootste nadeel.’ Een aantal panelleden vindt het enorme aanbod op Blendle overweldigend. ‘Een tikje beangstigend’, noemt een tester het zelfs. ‘Waar haal ik de tijd vandaan om al dat moois en interessants te lezen?’

Zoals de uitgevers vrezen, lijkt niemand van de testers door Blendle geprikkeld om een nieuw abonnement te nemen. Een enkeling overweegt juist het abonnement op te zeggen. Toch zijn er ook nog veel gebruikers die het lezen op papier nog wel heel fijn vinden. Of Blendle de redding of ondergang van de geschreven pers wordt, moet nog worden bezien. 

Volkskrant: Redder of killer van de journalistiek? Blendle in tien wetenswaardigheden

Geef een reactie

Laatste reacties (22)