Laatste update 11:18
9

Ook Salma Hayek slachtoffer van ‘monster’ Harvey Weinstein

Ook actrice Salma Hayek is het slachtoffer geworden van de seksuele misdragingen van filmproducent Harvey Weinstein. Dat schrijft ze in een openhartig opiniestuk in de New York Times. Hayek beschrijft hoe Weinstein, net als bij vele andere vrouwen in Hollywood, haar jarenlang seksueel intimideerde. ‘Hij was ook mijn monster,’ schrijft Hayek.

In het artikel vertelt Hayek hoe ze na jarenlang knokken voor haar plek in Hollywood in aanraking kwam met Harvey Weinstein. In eerste instantie dacht ze dat Weinstein, die ze een creatief genie in de filmwereld noemt, haar verder zou kunnen helpen met haar projecten. In plaats daarvan viel hij haar lastig, maakte hij zich schuldig aan seksuele intimidatie en stalkte hij haar ook op filmsets waar hij zelf niets mee te maken had. Hayek denkt dat haar vriendschap met invloedrijke regisseurs als Robert Rodriguez en Quinten Tarantino en acteur George Clooney de reden is dat ze nooit is verkracht.

Hayek beschrijft ook de gang van zaken rond de film over Mexicaanse kunstenaar Frida Kahlo, wiens levensverhaal Hayek – die ook de titelrol speelde – graag wilde vertellen. Weinstein nam het project aan en dat is waar het lastigvallen begon. Weinstein kon op elk moment van de dag, of nacht, voor haar deur staan. Waar ze zich ook bevond. Hij wilde met haar douchen, kijken naar hoe zij onder de douche stand, masturberen terwijl hij naar haar keek, orale seks, een vriend seks laten hebben met Hayek. De actrice weigerde alles, tot grote woede van Weinstein die haar op een gegeven moment zelfs bedreigde: ‘Ik maak je dood, je weet dat ik dat kan laten gebeuren.’

Tijdens de opnamen van ‘Frida’ deed Weinstein er alles aan om de film te saboteren. Hij dreigde de opnamen stop te zetten en Hayek moest via de rechter laten afdwingen dat ze haar zeggenschap over de film terugkreeg. Dat gebeurde, maar wel onder door Weinstein gestelde voorwaarden dat het script herschreven zou worden en dat er een A-lijst regisseur werd aangesteld. Hayek kreeg dat voor elkaar en kon de film afmaken. Voor Weinstein, nog steeds eigenaar van het filmproject, was dat echter nog niet voldoende.

Weinstein nam Hayek apart op de set en vertelde haar dat niemand om haar acteerwerk gaf en dat ze het alleen van haar uiterlijk moest hebben. In deze film kwam dat uiterlijk niet genoeg naar voren, vond Weinstein. Om de film überhaupt uit te brengen eiste hij van Hayek dat ze een seksscene zou toevoegen, hoewel die scène niets met het verhaal te maken had. Bang om de film alsnog te zien floppen, gaf Hayek toe.

In het artikel beschrijft Hayek wat een hel het filmen van die scène was. Hayek vertelt hoe ze onophoudelijk huilde, haar zenuwen niet de baas was en uiteindelijk kalmerende middelen moest slikken. De scène werd toegevoegd aan de film, maar desondanks besloot Weinstein de film maar minimaal uit te brengen: de film was te zien in slechts twee bioscopen.

Ondanks de vele sabotagepogingen van Weinstein werd ‘Frida’ een succes, werd zelfs voor zes Oscars genomineerd en sleepte twee beeldjes in de wacht: een voor beste make-up, een voor beste filmmuziek. Hayek schrijft hoe zelfs die overwinning haar geen vreugde meer bracht. Weinstein zelf bood Hayek nooit meer een rol in een van zijn films aan.

De reden dat Hayek nu pas met het verhaal naar buiten komt, is omdat ze – zo schrijft ze – zichzelf had ‘gehersenspoeld’. Door de jaren heen heeft ze vaker haar verhaal gedaan, maar altijd in uiterst afgezwakte vorm. Wat zich werkelijk had afgespeeld had ze weggestopt, ze schaamde zich ervoor, durfde er niet over te spreken. Na de vele vrouwen die met een #MeToo-verhaal naar buiten zijn gekomen, vond Hayek het nu tijd om open kaart te spelen. ‘We leven nu in een tijd waarin vrouwen zich eindelijk kunnen uitspreken,’ schrijft Hayek.

Weinstein zelf heeft inmiddels gereageerd op het artikel van Hayek. Zoals bij de eerdere beschuldigingen aan zijn adres ontkent hij nu ook. Over de seksscène in Frida zegt hij dat hij zich niet kan herinneren hoe die tot stand is gekomen. Wel geeft hij toe dat de scene niet belangrijk was voor de film.

Foto: Festival Internacional de Cine en Guadalajara

Geef een reactie

Laatste reacties (9)