18

Schreeuwende reclame is verleden tijd

Nederland is één van de eerste landen die het geluid van reclames op televisie zachter zet

Reclames op de publieke omroep, RTL en SBS voldoen vanaf donderdag aan nieuwe geluidsnormen. SPOT, het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame heeft per 1 september besloten zich aan de nieuwe Europese regels betreft de geluidsnormen te houden. Dat betekent dat reclameblokken voortaan niet harder uitgezonden mogen worden dan de programma’s die er omheen zitten.

Tegen Villamedia zegt Michel van der Voort, directeur van SPOT dat het ‘de grootste revolutie in 60 jaar geschiedenis van TV-geluid is’. Nederland is één van de eerste landen die zich aan de norm gaat houden die in 2010 door de European Broadcasting Union (EBU) is vastgesteld.

De nieuwe geluidsnormen zijn per 1 januari 2012 verplicht. Harde reclames waren één van de grootste ergernissen van Nederlandse televisiekijkers zo bleek uit eerdere enquetes. SPOT accepteert sinds vandaag ook alleen nog maar reclamefilmpjes die in hoge resolutie zijn geproduceerd omdat ruim de helft van de Nederlanders digitale televisie heeft.

Elsevier: Reclame niet meer harder dan televisieprogramma

cc-foto: matsuyuki

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (18)