11

‘Smeltende poolkap levert Rotterdamse haven handel op’

Het CPB voorspelt verschuiving wereldwijde handelsstromen door opwarming van de aarde

Het Centraal Planbureau bracht dinsdag een rapport uit waarin het een ‘economische schok’ aankondigt die handel wereldwijd zal veranderen

Het Centraal Planbureau voorspelt, in samenwerking met de Universiteit van Bern, dat door de klimaatverandering en het smelten van de poolkap er een wereldwijde verschuiving van de handelsstromen tussen Azië en Europa op gang zal komen. Een verschuiving die dus, zo lijkt het, positief zal uitvallen voor de haven van Rotterdam. 

Nieuwe route

Nu varen de vrachtschepen tussen Europa en Azië via de Indische Oceaan, het Suezkanaal en de Middellandse Zee naar Europa. Dat is algauw 20.000 kilometer navigeren en ondertussen ook oppassen voor piraten. De nieuwe route is een derde korter en ook veiliger. Moeten de schepen op weg naar Rotterdam nu nog helemaal rond Spanje, straks is de Maasstad zo’n beetje de eerste haven die ze tegenkomen. 
In 15 jaar zal de Noordelijke IJszee een gewone vaarroute zijn, verwacht het CPB.

Nieuwe Ijszee-route

Het Chinese scheepvaartbedrijf Cosco vond het eerder een aardige stunt om zijn Yong Sheng containerkranen naar Rotterdam te laten brengen voor de pas aangelegde Tweede Maasvlakte. De Chinezen gaven aan vaker deze ‘IJszee-route’ te gaan nemen.
Een belangrijke aankondiging, want ’s werelds grootste containerschepen varen tussen Europa en Azië. Ze brengen sportschoenen, kleding en computers naar Rotterdam en keren met melkpoeder en designmeubels terug. 8 procent van de wereldhandel gaat nu door het Suezkanaal. Twee derde daarvan zal straks de korte route bovenlangs nemen, verwacht het CPB, dat ook nog eens voorspelt dat de handel tussen Europa en Azië met zo’n 10 procent zal groeien vanwege de dalende kosten.

Liever geen smeltende kap

Rotterdam is inderdaad prima gepositioneerd, beaamt het Havenbedrijf Rotterdam, maar van euforie is geen sprake bij woordvoerder Sjaak Poppe van de havenbeheerder. ‘Voorop staat dat we het smelten van de ijskap liever niet zien gebeuren. Het verdwijnen van het poolijs geeft aan hoe snel het klimaat verandert en hoe zeer reductie van CO2 -uitstoot dus nodig is.’ Het Havenbedrijf propageert daarom het gebruik van de schonere brandstof LNG in de scheepvaart, stelt hij.

Het CPB kijkt vooral met een economisch bril naar de gevolgen van de opwarming van de aarde. Korter varen betekent minder uitstoot van het broeikasgas CO2, waaraan de smeltende ijskappen worden toegeschreven, maar dat voordeel wordt vervolgens teniet gedaan door de groeiende wereldhandel. De havens die, volgens het CPB, minder goed af zijn, zijn die van Zuid-Europa.

CC foto: Berknot

AD.nl: Smeltende poolkap gunstig voor Rotterdamse haven

Geef een reactie

Laatste reacties (11)