Sociale media ingezet bij speurtocht naar bijstandsfraudeurs
• 08-09-2011
• leestijd 2 minuten
Gemeenten huren onderzoeksbureaus in die op een Sherlock Holmes-achtige manier op jacht gaan
Bijstandsfraudeurs moeten in de toekomst extra oppassen met wat alle informatie die ze via het wereld wijde web de wereld in sturen. Gemeenten huren namelijk onderzoeksbureaus in die via diverse sociale media opzoek gaan naar bijstandsfraudeurs. Een simpele tweet als ‘mijn buurman heeft een nieuwe auto’ kan voldoende zijn om door deze bureaus onder de loep genomen te worden. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Tien gemeenten, waaronder Amsterdam en Utrecht, huren de onderzoekbureaus in die met speciale software sociale media websites als Twitter, Facebook en LinkedIn afspeuren op zoek naar ‘verdachte zoektermen’ als vakantie of auto. In zeventig van de honder tot nu toe onderzochte dossiers zijn de onderzoekbureaus op verdachte zaken gestuit, aldus het AD.
Het Algemeen Dagblad illustreert:
Een van zijn onderzoekers kreeg een dossier van een beeldend kunstenaar met een schuld aan de gemeente. Zijn verblijfplaats was onbekend. Een van zijn kinderen bleek een redelijk fanatieke twitteraar en in een van de tweets werd gesproken over de aankomende vakantie naar haar vader in Frankrijk. Inclusief de datum van vertrek. Op de Hyves-pagina van de dochter dook in een van de ‘krabbels’ aan een vriendin het adres in Frankrijk op. Die gegevens zijn doorgespeeld aan de gemeente. De opgespoorde website van de kunstenaar deed de rest. De verkoopwaarde van de daar aangeboden schilderijen overschreed ruim de schuld aan de gemeente.